A20

    Hej, Jag har läst engelska 7, matte 5 och modersmål ett och 2. Alla 4 har jag läst som individuella val. Kommer alla betygp räknas med i jämförelsetalet om jag har engelska 7 och matte 5 som utökade kurser (kurskod individuellt val men U) och modersmål 1 och 2 som individuella val och ej utökade

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga är - i princip Ja... varför "i princip"? Jo, matematik 5 kanske inte kommer ge dig meritpoäng, t.ex om du söker till en utbildning som ej kräver matte för särskild behörighet, t.ex juristprogrammet, så får du maximalt antal möjliga meritpoäng för ämnet matematik för kurserna matematik 2, 3 och 4. Och i så fall ger inte matte 5 meritpoäng och i så fall behöver inte det betyget räknas in om det är U-kursens betyg (men i fall betyget i matte 5 är högre än snittet av dina övriga betyg, då kommer antagning.se räkna in matte 5 även om den kursen för just det alternativet du söker just du inte ger meritpoäng).
    Reglerna är krångliga... så det är bra att veta vilken särskild behörighet som den utbildning kräver som du kommer söka till.
    Om du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning som för särskild behörighet kräver matte, då ger matte 5 meritpoängen och då räknas betyget in även om den kursen är i ditt examensbevis U-kurs (utökat program).
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng men också här kan ju bli så att du redan genom andra kurser uppnår max meritpoäng totalt sett (2.5 är max meritpoäng man kan få). Hur kan man få max meritpoäng utan eng 7? Jo, för moderna språk 3 och 4 och för högre mattekurser... Så, samma sak gäller i fall eng7 inte kommer ge dig meritpoäng, då kommer det betyget (om det är en U-kurs) räknas in endast om det höjer ditt snitt/jämförelsetal och i annat fall - inte.
    Jag kunde kanske bara svara JA på din fråga men jag känner ju inte till detaljerna, t.ex vilken särskild behörighet som just din universitetsutbildning kräver och jag vet inte heller om du även har eller kommer ha godkända betyg i moderna språk 3 och 4... Som sagt, reglerna är rätt så komplicerade.

    Studie- och yrkesvägledare
    • A20 :

      Jag har inte modernt språk jag har bara modersmål 1 och 2 som individuella val och jag vill komma in i tandläkarprogrammet

    • Milla : I så fall får du meritpoäng för högre mattekurser än matematik4, t.ex för matematik 5 får du 1.0 meritpoäng och för eng 7 får du också 1.0 meritpoäng. U-kurser (som i examensbeviset är markerade med U) bidrar med sina betyg till snittet/jämförelsetalet om kursen antingen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Så matte 5 och eng 7 som ger dig meritpoäng kommer bidra med sina betyg till ditt jämförelsetal (betygssnittet) och på så sätt påverkar ditt meritvärde.