Emilia
    Hej! Jag anmälde mig till prövning i naturkunskap som ska äga rum om ca en månad. När jag anmälde mig på komvux skolan där jag ska skriva prövningen så var jag osäker på vilken kurs som motsvarar den gamla kursen. Läste naturkunskap A på gymnasiet som var på 50 poäng. Jag fick prata med skolans SYV som hävdade att motsvarigheten skulle vara naturkunskap 1B. Men nu när jag googlat lite ser jag att 1b kursen är på 100 poäng? Jag prövar upp ämnet för att få högre snitt i poängen så jag kan komma in på min drömutbildning. Jag är ute efter att höja betyget i den kursen, inte för att lägga till en ny kurs vid sidan om mitt slutbetyg... Det jag kan hitta i olika trådar och diskussionsforum på nätet hävdar många att motsvarigheten är naturkunskap 1a1 (50 poäng) till naturkunskap A. Stämmer detta? Eller går det lika bra att pröva upp naturkunskap 1b och ersätta den gamla kursen?

    Om inte, har jag rätt att kräva att skolan ska byta så jag får pröva upp naturkunskap 1a1 istället för 1b trots att jag redan betalat avgiften, samt datum redan satts för prövningen? Det är ju trots allt i så fall skolan som råkat säga fel och anmält mig till fel prövning när ja bad om hjälp.

    Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Emilia
    • Julia : Motsvarande kurs till NkA är Nk 1a1.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, det är i Tabellen för utbyteskomplettering > som info Motsvarande kurser finns; ex.

    Försök byta prövning till Nk1a1. Det finns ingen anledning för dig att pröva i en större/svårare kurs. Du har bättre förutsättningar att få högre betyg i en mindre/lättare kurs.
    Dessutom är det mindre krångligt om du får högre betyg i en direkt motsvarande kurs. Om vilka juridiska rättigheter du har i att byta till prövning i en annan kurs - kan inte jag svara "på raka arm". Det borde gå att lösa utan att dra in jurister, tycker man. Det är ju samma ämne; med stor sannolikhet är det samma lärare som är prövningsledare; summa prövningsavgift är också densamma, oavsett om det är en stor eller en liten kurs man prövar i.
    Jag tror och hoppas att du kan lösa det utan att det blir allt för krångligt. Du får visa vårt svar, om du tror det kommer att hjälpa dig ändra i prövningen. Lycka till!

    Vänligen

    Julia syv

    • : Tusen tack för tagen tid att svara så utförligt! Då har jag koll på läget och ska ta kontakt med skolan, det borde nog inte bli några problem :)
    • : Med vänlig hälsning Emilia
    • Mikael : Lycka till! Vi håller timmarna!;)