Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maida,
    du fick det Preliminära antagningsbeskedet, stämmer det? Det beskedet betyder i princip ingenting alls.
    Du behöver inte ens titta på det, över huvudet taget.
    Det antagningsbeskedet som gäller kommer tidigast till Midsommar - mot slutet av juni. Detta för att det är de betygen som kommer att finnas i ditt slutbetyg från grundskolan som ligger till grund för den "riktiga antagningen". Och de betygen är ännu inte satta. De sätts i slutet av maj.
    Så, du behöver inte vara besviken. Det preliminära antagningsbeskedet skickas ut mest för att testa att det funkar att "genomföra antagning" och skicka ut antagningsbesked, det är som en repetition inför en föreställning.
    Det som är på riktigt - kommer att hända mycket senare.
    Lycka till med dina studier och med att komma in på gymnasiet!
    Julia syv