Adday
    Hejsan, Jag går nu i 9an och vill därmed söka till Teknikprogrammet
    Jag är lite orolig just nu för att jag undrar ifall det finns chans att bli behörig till Teknikprogrammet om man har F i matte, men resten av alla ämnen godkända.
    Jag är väldigt duktig i Engelska och hade därmed B i 7an

    Angående Matten
    Matte är min svaghet i skolan och vill verkligen komma in på teknikprogrammet och läsa spelutveckling som är mitt drömjobb.

    Tack så mycket /Adday :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adday!

    utan godkänt betyg i matematik från vårterminen i åk9 blir man tyvärr inte behörig till något nationellt gymnasieprogram. Då är det att gå om åk9 på grundskolan eller att läsa på Introduktionsprogrammet, t.ex på Preparand, få godkänt i matte - och året därpå söka till ett nationellt program t.ex till Teknikprogrammet eller till ngt. annat program.

    Om "matte är svaga punkten" som du skriver i din fråga - vill jag i så fall avråda från att söka till Teknikprogrammet. Matten på TE är tufft att läsa. Det är ett avancerat spår i matte och det går fort. Du kan själv se innehållet i mattekurserna på www.matteboken.se och tänk på att matte 1, 2 och 3 ska man klara på Teknikprogrammet under åk1 och 2. För att under åk3 kunna läsa ännu mer matte - för de som vill eller Behöver läsa mer matte för "sina" framtida eftergymnasiala utbildningar.

    Om du får godkänt betyg i matte från vårterminen i åk9, vilket vi får hoppas på, råder jag dig i så fall att kika lite närmare på EE, inriktning Dator och kommunikationsteknik - det är ett yrkesprogram och där läser man endast matte 1 som obligatorisk kurs, och det "lättare spåret" inom matte, a-spår. På teknikprogrammet läser man c-spår /avancerat / i matte.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till i dina studier!

    ANNA