David
    Hej! Min dröm är att bli pilot och flyga ett Airbus-A320. Men jag vet inte om mina betyg räcker. Matte: B Fysik: B Engelska: C Teknik: C. Men det är ju långt kvar, går i 6:an nu. Brukar åka till min mormor och morfar som bor i Järfälla på loven. Jag och morfar är flygplansnördar och åker till Arlanda och kollar på flygplanen när dom landar och startar. Vi har flugit till Hamburg och Köpenhamn tillsammans bara för att få flyga och kolla på flygplatserna. Hoppas det går att få ett svar:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David!

    Jättebra att du vet vad du vill bli när du blir stor, men det är precis som du själva skriver - ganska lång tid kvar till du kan söka pilotutbildning på yrkeshögskola.

    Det är många andra krav, förutom betyg, t.ex måste man vara fullt frisk och klara Medical Class 1 hälsoundersökning samt psykologiska tester.

    Jag tycker du ska ha din dröm kvar och försöka ha så bra betyg du kan i alla ämnen.

    Bästa hälsnigar

    ANNA

    Hej igen!

    För att klara medicinska undersökningar och psykologiska tester måste man vara fullt frisk - både fysiskt och psykiskt. Exakt vilka krav som ställs på hälsan, kan du bl a läsa på följande hemsidor:

    http://www.bfsaa.se/integrerad-trafikflygarutbildning/forkunskapskrav/

    http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/faq/medical/

    Du kan inte förbereda dig något speciellt inför de testerna: antingen så blir man godkänd eller så blir man inte det.

    Om du är intresserad av flygplan och kan tänka dig bli t.ex Flygmekaniker eller Flygtekniker (i värsta fall, dvs om t.ex din hälsa skulle "stå i vägen" för din dröm att bli pilot), då vill jag berätta för dig att du kan på gymnasiet läsa ett speciellt program som heter Flygteknik och har egna examensmål (dvs skiljer sig från "vanliga nationella program")

    och det finns Yrkeshögskoleutbildningar till Flygtekniker.

    I det speciella programmet Flygteknik ingår det kurser som krävs för behörighet till att senare kunna söka till utbildingar till Pilot. Men om du inte skulle komma in på utbildning till Pilot, så kan du fortsätta på yrkeshögskola och bli Flygtekniker.

    • : Tack så mycket för svaret!! Vad innebär hälsoundersökningen och psykologiska testerna?
    • Anna : Jag kommer nu att utöka mitt svar till dig.