Lina

    Hej! Jag går sista året på samhällsprogrammet men är intresserad av att söka till tandläkarprogrammet. Är det bättre att jag läser till kurserna på komvux eller tar ett natur basår? Vad är skillnaden? Vilken är bättre? Vilket går fortare? Även, för behörighet behöver jag ju kemi 2, fysik 2, biologi 2 och matte 4. Betyder det att kemi 1, fysik 1 och biologi 1 inte behöver räknas med i jämförelsetalet eftersom det är endast ”2an” för behörighet? Gäller det samma med matte 3b som jag läser, då den är en utökad kurs för mig? Då jag redan läser 2700 poäng. Behöver då inte mina utökade kurser räknas med i jämförelsetalet? utan endast matte 4, kemi 2, fysik 2 och biologi 2 när jag söker till tandläkarprogrammet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    läs gärna en sammanfattning/jämförelse på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Du förlorar inget på att söka både till det naturvetenskapliga basåret på högskolenivå, på folkhögskolorna och samtidigt även på komvux. På komvux kan kurserna läsas separat eller vara sammansatta i någon sort basår, vilket är bekvämare av schema-tekniska skäl, så att inte dina kurser krockar med varandra tidsmässigt.
    Om du får betygen på komvux eller genom prövningar, då räknas betygen i fysik2, kemi2, biologi2 och matte4 in i ditt jämförelsetal/snittbetyget.
    Men om du får godkända betyg på kurser på naturvetenskapligt basår på högskolenivå eller omdöme från en folkhögskola om att du har naturvetenskaplig behörighet, då påverkas inte ditt meritvärde som du har på dina gymnasiala betyg, men du prövas ändå endast i BII, kompletteringsgruppen (ej i BI, direktgruppen).
    Om du kommer in på flera ställen, då kan du välja var du vill läsa. Skulle det bli så att du kommer in, blir antagen, endast på ett ställe, då har du inget val och läser där du fick studieplats.
    Du frågar också vad som går fortare - att läsa ett basår eller fristående kurser på komvux. Och svaret här är att du inte ska kunna bli behörig så att du skulle kunna söka till universitetet till VT24, för att du i så fall behöver ha din behörighet kvar senast 1 december 2023, och det kommer du inte hinna med, oavsett var du läser; det är endast om du skulle ha kunskaperna och skulle göra prövningar i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 på hösten så att alla betygen är klara till 1 dec., då skulle du kunna konkurrera om utbildningsplats till vårterminen. Så, då blir det för dig att försöka hinna bli behörig så att du kan söka till HT2024, och då bör du ha behörigheten klar till mitten av juni; så du har ett läsår på dig att fixa behörighet. Basåren går på ett läsår, och du borde få dina betyg så pass tidigt att du ska kunna hinna komplettera din ansökan senast sista dag för komplettering.
    Läser man fristående kurser på komvux på heltid, då tar fysik1a 7.5 veckor att läsa; fysik2 och de andra kurserna (kemi 1 och 2, biologi 1 och 2 och matematik 4) fem veckor vardera. Det är sammanlagt 750 gymnasiala poäng och på heltid läser man 20 p./vecka; det tar alltså 37.5 veckor som är i princip detsamma som två terminer. Man brukar på heltid läsa 400p./termin.