HelloGuys

    Hej! Jag går i 3an i gymnasiet men kommer gå ut med ungefär 8-10 F och även några streck. Jag vet inte om jag borde gå om 3an helt eftersom att nu är det ungefär 2 veckor kvar till studenten. Jag vill ju inte springa ut och sen komma tillbaka nästa år. Är det så att man går i en klass på komvux när man är underkänd i kursen? Jag har även hört att en examen från folkhögskola inte ser lika bra ut som en examen från komvux, är det sant? Vad borde jag isåfall göra, borde jag gå folkhögskola så det blir som ett extra år i gymnasiet eller borde jag gå komvux? Eftersom jag har så många F är jag orolig för att komvux kommer ta för lång tid men om folkhögskola är som ett extra år på gymnasiet kanske jag inte heller klarar det. Är väldigt skoltrött pga mitt mående så vad skulle vara smartast? Tack på för hand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du får söka till alla folkhögskolor i hela Sverige, om du vill. Du söker till allmänna kurser på gymnasial nivå. Om du blir antagen till en folkhögskola, kommer personal på den folkhögskolan göra en bedömning om hur snabbt du kan uppnå ett Studieomdöme om grundläggande behörighet. Det absolut snabbaste man kan göra det är på ett läsår. Att man söker till många folkhögskolor ger tyvärr inga garantier på att bli antagen. Det är nu också nästan slutet av maj och många folkhögskolor har redan stängt ansökan. Se om någon av folkhögskolorna som du kan tänka dig vilja/kunna läsa på tar fortfarande emot ansökningar.
    Vad gäller komvux, då söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Vi rekommenderar försöka boka tid med SYV-en på komvux för planering mot examensbevis - dock många ggr är det ganska svårt att få tid hos SYV på komvux; du kommer söka separat till varje kurs. Vilka kurser du behöver läsa är inte självklart. Du kan nämligen ändra inriktning på dina studier. Numera finns det på komvux följande typer av examina att läsa mot:
    nr.1 examen inom Naturvetenskap-Teknik
    nr.2 examen inom Samhälle-Humaniora
    och så flera olika yrkesexamina - mot de praktiska yrken. Med yrkesexamen kan man komma in på universitetet om man även har godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 + i de kurser som krävs för särskild behörighet.
    Även i omdöme från en folkhögskola kan man inkludera de kurser som krävs för särskild behörighet till just "din" eftergymnasial utbildning.
    Du skriver i din fråga om att du är skoltrött och hade omfattande frånvaro på grund av ditt mående -- har du nu fått hjälp med den problematiken och tror därför att du kan studera efter studenten och uppnå godkända betyg eller godkänt omdöme?
    De fördelar som gymnasieelever har finns tyvärr inte för studerande i andra skolformer. Vad gäller studiehjälpen eller studiemedel från CSN så är villkor sämre för studerande på komvux, jämfört med elever på gymnasiet.  Även vad gäller att inte få godkända betyg, så är studier på gymnasieskolorna väldigt "förlåtande": det går att läsa vidare och även behålla utbetalningar från CSN även om man inte får godkända betyg; i andra skolformer måste man prestera, uppnå godkända resultat. Komvux, t.ex, brukar inte ge plats på fler kurser om man inte uppvisade godkända betyg i de tidigare kurserna.
    Gymnasieeleverna har även förmåner i form av skollunch, åkkort, gratis kurslitteratur, tillgång till kurator, skolsköterska och klasslärare/mentor; de förmåner saknas på komvux. Vad gäller folkhögskolorna, så betalar de studerande inte för undervisning men de måste betala för inskrivning, för "material" (tidigare kallade för "kopieringkostnader") och många ggr även för mat på skolan (och detta även om man inte ska äta på skolan  -- kan vara olika på olika folkhögskolor vad gäller kostnader för mat, men allmänt så är det dyrare att läsa både på komvux och på en folkhögskola, jämfört med gymnasiet).
    På gymnasiet är eleverna garanterade att kunna läsa på heltid; de får gratis kurslitteratur och garanterad studieplats på alla kurser som de behöver för att kunna uppnå kraven för examensbevis; så är det inte på komvux.
    På folkhögskolorna brukar man på allmänna kurser läsa på heltid. Men det är inte säkert du får plats på någon folkhögskola + det är okänt hur lång tid det kan ta för dig att uppnå omdöme om grundläggande behörighet.
    Det mest fördelaktiga i din situation är att kunna få lov att fortsätta läsa på gymnasiet även under nästa läsår. Det kallas för förlängd studiegång. I det alternativet slipper du göra ansökan och vänta på antagningsbesked (på komvux kommer du behöva göra det för varje kurs separat); det är bekvämare och billigare att vara gymnasieelev.
    Vad gäller "springa ut", så kanske det är bäst om du satsar på att fira "studenten" om ett år, till nästa sommar; detta om du får den förmånen att kunna läsa vidare på din gymnasieskola (om du fick det erbjudande, råder jag dig att tacka Ja för att det är få som får den möjligheten och det är väldigt förmånligt). Vi har tidigare fått frågor från ungdomar som tackade nej till förlängd studiegång men sedan ångrade sig och vill tillbaka till gymnasiet, vilket är omöjligt. Om man går ut år 3 med Examensbevis eller Studiebevis kan man inte senare blir återigen antagen till gymnasiet.
    Om studieformen folkhögskola får du gärna läsa på framtid.se/studier/folkhogskola
    Om studieformen komvux får du gärna läsa på framtid.se/studier/komvux

    Studie- och yrkesvägledare