Ellabella

    Hej! Jag har länge funderat över vad jag vill ”göra” med mitt liv, och jag kände nu att det var dags att ta till hjälp. Det är så att jag är utbildad makeupartist, stylist osv, det är verkligen mitt största intresse och jag vill jobba med något som i runda slängar ingår inom den kategorin. Jag jobbar just nu i butik som makeupartist men tycker att öppettiderna, lönen samt den extremt intensiva kundkontakten gör att jag inte känner att jag kommer vilja jobba där förevigt. Jag skulle mer än gärna ha kontorstimmar med lite högre lön, där jag är runt människor men inte har det som största fokus. Efter att ha försökt ta reda på vad personerna ”bakom kulisserna” gör på skönhetsföretaget har jag kommit på idén att jobba med produktutveckling samt andra delar som ingår i den kreativa delen i företag. Problemet är doxk att jag vet inte riktigt vad det finns för jobb, då det enda jag hittar ang produktutveckling är injengörsutbildningar vilket jag inte vill. Mina tankar sammanfattat är alltså: kontorstimmar, kreativt, kräver ej 5 års utbildning. Tack på förhand! All hjälp uppskattas:)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det första jag tänker på när jag läser din fråga är att ge dig tips på att utbilda dig inom marknadsföring; du kan specialisera dig på att marknadsföra skönhetsprodukter t.ex... Jag förstår, av din fråga, att du inte vill gå en väldigt lång utbildning. Titta därför gärna på yrkeshögskoleutbildningar: de är kortare och mer praktiska jämfört med högskole-universitetsutbildningar.
    Se gärna några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/digital-marknadskommunikatör
    yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare

    Annars så tänker jag så här: hitta några personer som idag jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och fråga vilken utbildning de har.
    Du får också gärna kika på många olika yrken; på www.framtid.se berättas det om över 2.000 yrken! Du kan med fördel kasta ett öga på många olika yrken, t.ex Yrkeslärare (du kanske kan tänka dig vilja utbilda framtida stylister på gymnasiets yrkesprogram?). I de flesta av yrkespresentationerna på www.framtid.se finns även uppgifter om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas. T.ex för att bli behörig (legitimerad) yrkeslärare behöver man ta ut examen från yrkeslärarprogrammet (utbildning som går ut på 90 högskolepoäng, motsvarande tre terminers studier på heltid).

    Studie- och yrkesvägledare