Viva

    Hej, jag är 23 år och läser på kumvux just nu alltså matte 2c, SVA som andra språk 1 och historia 1b och samhälle 1b. Jag får bara E brtyg så jag underar om man ändå kan komma in i receptarieprogrammet med bara E betyg eller kärvs det en särskilt betyg? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Utbildningar till Receptarie ges i Sverige på universitetsnivå; universiteten och högskolorna, i Sverige, kan ej anta obehöriga, oavsett hur höga betyg de har. Det är alltså helt nödvändigt för dig att bli behörig. Och för Behörighet behöver du skaffa dig Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2 och Matematik 4
    Grundläggande behörighet kan du uppnå på flera olika sätt, t.ex om du tar ut Examensbevis från komvux med godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 och i engelska 6, kommer du ha Grundläggande behörighet.
    Alla behöriga sökande konkurrerar om platser på universitetsutbildningar. De med högre meriter kommer in först och sedan i "fallande grad"... så länge platserna på utbildningen räcker till.
    Om du blir behörig men har låga betyg (lågt meritvärde) rekommenderar jag att du gör högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet. Gör högskoleprovet så många gånger du hinner och orkar; högsta resultat kommer att gälla.
    Du får också gärna kika på andra yrken, än endast Receptarie. Du kan t.ex ta del av följande yrkespresentationerna: Kemist, Steriltekniker och Apotekstekniker.
    Utbildningar till Steriltekniker och Apotekstekniker ges i Sverige inom yrkeshögskola. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan du se på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare