Förskollärare/specialpedagog

    Jag är utbildad fsklärare sedan 1998 och har jobbat som det i ca 14 år. 2014 blev jag färdigutbildad specialpedagog som jag jobbat som i 4 år i ledningsgrupp (handledning, observation, kartläggning, skrivit handlingsplaner, samarbete med socialtjänst och grundskola mm). 1-2 år var jag tf biträdande rektor parallellt med specialpedagogtjänsten. Har 30 hp "flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling" och har mest arbetat i flerspråkiga områden. Jag jobbar återigen i fskgrupp nu men vill bort därifrån. Svårt att få specialpedagogjobb och biträdande rektorjobb i fsk och även svårt i habiliteringen. Vad kan jag söka för fler jobb utan att gå ner alltför mkt i lön? Har 40800:- nu. Öppen för allt möjligt. Mvh Annica Lindegårdh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annica,
    du har gedigen utbildning och imponerande arbetslivserfarenhet. Du kan/får söka alla jobb inom de icke-reglerade yrken som du vill ha. Med icke-reglerade yrken menas att ingen legitimation, körkort eller elkompetens (diplom eller certifikat) krävs och arbetsgivare får därför anställa vem de vill, enligt egen bedömning. I jobbannonserna kan många olika "yrkesnamn" förekomma; ibland läser man "Vi söker en ny medarbetare..." och så förklarar de vad arbetsuppgifterna blir för "Medarbetaren". Kika gärna på många olika yrken, t.ex kan du börja med Arbetsförmedlare, StudiestödsutredareEntreprenör/egenföretagareProjektledare, Projektkoordinator, Samordnare och Administrativ chef. Fundera gärna också på om du vill ta kontakt med utbildningsanordnare för gymnasiala utbildningar till Barnskötare och yrkeshögskoleutbildningar till Specialistbarnskötare för att få svar om din kompetens kan bidra med utveckling/förbättring på "utbildningsfronten". Fundera också på om du vill bli YrkeslärareBF. I BF ingår minst 15 veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande) och de praktikplatserna behöver "hittas" och "underhållas". Listan på gymnasieskolorna som erbjuder BF är ganska lång: se gymnasieguiden.se/gymnasium?BF - du kan höra med gymnasieskolorna om de behöver hjälp med anskaffande av praktikplatserna och med handledning på arbetsplatserna (det är inte alltid som alla tjänster annonseras; ibland kan man få jobb genom att ta kontakt med arbetsgivaren och fråga om de har anställningsbehov).
    Exempel på yrkeshögskoleutb.till specialistbarnskötare: yhguiden.se/utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/specialistbarnskotare-funktionsvariationer-sprakutveckling-kui-stockholm-distans
    Du kan också ta kontakt med lärarhögskolorna som utbildar blivande Förskollärare och fråga om de har anställningsbehov vad gäller administration eller med att jobba kring praktiken, VFU.
    Frågan om löner är svår. Med individuellt lönesättning kan löner på samma arbetsplatser för personer som gör samma arbetsuppgifter variera ganska mycket.
    Tips! skriv in dig på Arbetsförmedlingen som ombytessökande, be att få träffa en arbetsvägledare; hen har lokalkännedom om hur arbetsmarknaden just i din del av Sverige ser ut.

    • Förskollärare/specialpedagog : Tack så mycket!
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!