Emelinda
    Jag studerar nu sociologi 1 och har tänkt bygga en kandidat på det. Problemet är att jag inte har klarat Matte B och mitt meritvärde ligger på 12,5 och på högskoleprovet fick jag 0.45. Jag vill så gärna plugga Kriminologi också. Men även t ex en mindre juridikkurs, kanske psykologi och beteendevetenskap. Vill ha så många möjligheter som möjligt efter avslutad utbildning. Tips på vad jag kan ha för möjligheter? Och hur svårt rent generellt är det att komma in på kursen Sociologi: Kriminologi?

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Emelinda,

    om matematik B (matematik 2) krävs för särskild behörighet och du inte har godkänt betyg i den kursen, är det mycket svårt att komma in... inte helt omöjligt, men mycket svårt. Du kan försöka åberopa att du exempelvis har nödvändiga matematiska kunskaper genom arbetslivserfarenhet eller självstudier eller ngt. annat - men sedan beror det på vilken bedömning Antagningsgruppen gör på det lärosäte som du söker till. Bäst är det att försöka få godkänt betyg i matematik 2. Lättaste kurs är matematik 2a /2b och 2c är svårare/ - så sök matte 2a på komvux är mitt råd.

    Utbildningsutbud förändras... just nu vet vi säkert endast vilka utbildningar på högskolenivå som har planerade starter vt-19, ej längre fram. De sökbara kurserna finns på www.antagning.se
    Vilka av dem du är behörig till kan du lätt se själv. Ang. Komma in genom konkurrens - så är det ingen som vet var antagningsgränsen kommer hamna; försök höja ditt meritvärde; gör högskoleprovet så många ggr du kan.
    Titta på andra alternativ - kanske utanför högskoleväsendet. Ex. kan du se vad som finns inom Yrkeshögskolan: yh utbildning till Tullspecialist; yh utb till Palalegal; yh utb till Offentlig upphandlare; yh utb till specialist inom Internationell Transportlogistik. Kanske även utb.till Bygglovhandläggare kan bli av intresse för dig. Hela utbudet av yh utb finns på www.yhguiden.se

    Det är annars omöjligt att ge en detaljerad planering som också skulle hålla - ang. hela vägen till Kandidatexamen. Detta för att man har platsgaranti endast inom ett program. Du söker varje kurs separat. Vilka kurser som kommer att starta till hösten 2019 blir klart i mitten av mars.

    Om du kan komma in på varje kurs - blir klart endast när antagningen är slutförd. Att veta vilka kurser du vill komma in på är bara första steget... sedan måste man invänta om de kommer att bli sökbara... och sedan är det osäkert om du kommer in... och så på varje kurs. Det är ganska omständigt och osäkert.

    Du kan med studievägledare på din institution göra planering mot kandidatexamen. Dock är det inte säkert att den planeringen kommer att hålla sen. Den kommer att fallera om du ej kommer in på kurserna och det kan ingen garantera att du gör.