Lin Alnajm

    Hej, Jag är förvirrad att välja mellan två utbildningar Apotekarprogrammet eller BMA programmet. I alla fall jag görde prövning i Matte 5 och fick ett godkänt betyg, men nu jag undrar skulle jag få 0,5 eller 1 pöang för detta. Jag är också redan klart med Engleska 7 och jag vet att jag kommer få ett full pöang för det. Jag försökte läsa villkoren på Antagning.se, men jag förstår inte. Både programmer jag är intresserad av kräver olika matte nivå ( Matte 4 eller Matte 2c). Jag skulle uppskatta om du kan hjälpa mig med det? Och om Matte 5 bara ge mig en halv pöang, vilket nivå I moderna språk måste jag läsa för att få ett full merit pöang nivå 3 eller 4? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om utbildningen (på en svensk högskola eller universitet) kräver matte 2 (för särskild behörighet) då ger matte 3 en halv meritpoäng och sedan matte 4 också en halv meritpoäng och Max antal meritpoäng som man kan få för matte, är 1,5, så blir det då totalt för matte 3,4&5 + 1,5 meritpoäng.

    Om programmet kräver matte 4, ger matte5 en hel meritpoäng. Du kan i så fall få ännu en till halv-meritpoäng för en kurs i matte specialisering

    Moderna språk 3 ger en halv meritpoäng. Moderna språk 4 - en hel; totalt gör moderna språk kan man få Max 1,5 meritpoäng. (OBS! några få utbildningar kräver för särskild behörighet moderna språk 3, och i så fall får man ej meritp.för den kursen, men dina högskoleutbildningar (som du nämner i din fråga) kräver inte mod.språk3, så du får + 0.5 för godkänt betyg i mod.språk3, men om du på annat sätt, genom andra kurser redan har max, alltså totalt 2.5 meritpoäng, då kan du inte få fler).

    Om du har godkänt i eng 7, får du + 1.0 meritpoäng. Vid ansökan till programmet som kräver matte 2, får du 1,5 meritpoäng för matte 3,4&5. På så sätt får du Max antal meritpoäng som är 2.5.

    Men vid ansökan till programmet som kräver matte4, får du för engelska 7 och matte 5 totalt 2,0 meritpoäng. Du kan få ännu 0,5 för antingen för kursen moderna språk 3 eller för matematik specialisering.
    Det är inte obligatoriskt att ha några meritpoäng, över huvudet taget.
    Är man behörig, kan man komma in även via Högskoleprovet (med resultatet från högskoleprovet prövas du i HP-urvalet).

    Övrigt
    Du är intresserad av apotekarprogrammet och av BMA. Jag vill därför tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningar inom samma kunskapsområde:
    inom yrkeshögskola kan man utbilda sig bl.a till Apotekstekniker eller till Steriltekniker. Du får gärna kika på några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola:
    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker
    utbildning/yrkesakademin/instrument-och-steriltekniker
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker