Ziad

    Hej!

    jag behöver veta mer om de här utbildningar

    ** 1 år social pedagog på Väddo folkhögskola

    https://www.vaddo.fhsk.se/kurser/socialpedagog-distans-1-ar/

    --------------------------------------

    **Finns där en 2 år utbildning till social pedagog

    https://www.vaddo.fhsk.se/kurser/socialpedagog-distans/

    ------------------------------------

    Skulle ni kunna förklara vad är skillnaden mellan dem.

    Är de både två samma betyg när man klar med utbildningen?

    -------------------------------

    Vad är skillnaden om vi vill jämföra de med Yrke högskola utbildning

    https://www.tucsweden.se/utbildning/program/behandlingpedagog/behandlingspedagog-linkoping/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! yrken inom det område som du är intresserad av (socialpedagogbehandlingsassistent / behandlingspedagog) är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder bland annat att utbildningar finns inom olika skolformer och med olika innehåll. En yrkeshögskoleutbildning som du länkar till pågår i 2 år + en månad, den är längst av alla de utbildningar som du nämner i din fråga. På längre tid lär man sig mer (eller i alla fall borde göra det) + att yrkeshögskoleutbildningar får starta endast om bedömning gjorts att möjlighet få jobb efter just den utbildningen bli god eller mycket god. Så, jag "röstar för" yrkeshögskoleutbildning i första hand. Kan bli svårt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning för att det är populära utbildningar med många sökande till varje plats. Som tur är får man söka till många olika utbildningar samtidigt: till många yrkeshögskoleutbildningar + till utbildningar i andra skolformer samtidigt. Sök till många olika utbildningar samtidigt. Det är först om du kommer in på flera utbildningar som du kan välja. Vi avråder från att endast söka till en utbildning och vänta på antagningsbesked, för att risken finns att bli utan studieplats.
    Vad gäller folkhögskoleutbildningar som du länkar till i din fråga, så är den ett-åriga utbildningen som ges på halvtid på distans för de som redan jobbar eller har jobbat som socialpedagoger i minst 5 år och som de facto har mycket goda kunskaper/kompetensen/arbetslivserfarenhet men som saknar formell utbildning. Det står på utbildningens egen webbplats om: nämligen att utbildningen "vänder sig till dig som har erfarenhet från yrkesområdet men som saknar adekvat utbildning." Det står också att de som söker den utbildning förväntas ha minst 5 års arbetslivserfarenhet inom det aktuella kunskapsområde.
    För de som har mindre än 5 års erfarenhet rekommenderas söka till den 2-åriga utbildningen.
    Jag antar att i slutet av båda utbildningar erhålles samma slags utbildningsdokument men du kan fråga om det de som jobbar direkt med de utbildningar.
    Du får gärna kika på information/sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog

    Studie- och yrkesvägledare