Hej Anonym! :)

    Om jag förstår dig rätt så undrar du om "merit" och du taggade din fråga med "samhäll", så tolkar jag det som att du undrar om meritvärde eller meritpoäng vid studier på samhällsvetenskapsprogrammet, stämmer det?
    Om SA med alla dess inriktningar kan du läsa på denna webbsida: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA
    och programplan för SA finns att se på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf
    Om meritpoängen för dig som läser mot examensbevis (eller redan har examensbevis från gymnasiet eller från komvux) - på denna sida: gymnasieguiden.se/informeras/meritpoäng
    Till svenska högskoleutbildningar konkurrerar man med sitt meritvärde, som är summan av jämförelsetalet och meritpoängen. I jämförelsetalet räknas in betygen från alla tre årskurser på gymnasiet (med undantag: betyget i gymnasiearbete räknas inte in, och betygen i U-kurser, vid utökat program, räknas in enligt särskilda regler). Kika gärna även på framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet