Max
    Jag har förstått att man endast kan få 2,5 meritpoäng när man söker till universitet eller högskola. Men teoretiskt sett kan man komma upp i 3,5 meritpoäng men ändå räknas 1 meritpoäng bort? Eller beror det på att man inte kan komma upp i 3,5 meritpoäng eftersom att man har för lite skoltimmar?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Max!
    Jo, man kan få betyg i kurserna som skulle ge fler än 2,5 i merit men gränsen är satt på att det enbart 2,5 som får räknas in.
    Teoretiskt sett skulle man kunna få 4.0 i merit men reglerna är sådana att det är max 2.5 som gäller.

    I fall man har betyg i kurser som skulle (om alla räknades in) ge fler än 2,5 i merit - väljer man de kurser i vilka man har högre betyg (för att de ska bli så fördelaktigt som möjligt för dig som ska söka till en högskoleutbildning).

    Exempel:
    om du söker till en högskoleutbildning där inga särskilda krav ställs på matte,
    får du 0.5 i merit för Matte 2
    läser du Matte 3 och 4 & får godkända betyg i dem - borde du få 0,5 i merit för varje kurs.
    Max antal merit inom matte är 1,5 meritpoäng.

    För Engelska 7 får man 1.0

    För Moderna språk 3 och 4 (eller 4 och 5) får man 1,5 i merit.

    En bra sammanfattning om meritpoäng finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Återkom om något är oklart eller om du kommer på en annan fråga.

    Hälsningar
    Mikael SYV