Bad
    Hej, tog nyligen studenten med 2 F för mycket vilket ledde till inget gymnasieexamen tyvärr. Ämnena var Fysik 1 och Kemi 2, så jag undrar om jag kan byta ut dessa mot två andra ämnen som jag är med intresserad utav ? Jag är säker på att detta räknas som komvux
    • Milla : Jag har nu utökat mitt svar till dig. Önskar dig lycka till!
    • : Tack så mycket =)
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Har du redan ansökt om att läsa på Komvux?
    På Partille kommuns hemsida står det så här: "Från och med hösten 2013 erbjuds gymnasial vuxenutbildning i Göteborg. Partille kommun har tecknat ett avtal med Göteborgs Stad. Samtliga fristående kurser och kurspaket är sökbara. Prioritering kommer att göras utifrån vuxenutbildningsförordningen och kommunens ekonomiska ram för verksamheten. - See more at: http://www.partille.se/Invanarservice/barn-och-utbildning/Vuxenutbildning/#sthash.9F5MLli0.dpuf "

    Om du är folkbokförd i Partille, söker du till Göteborg, alltså.

    För att få Examensbevis från Komvux (eller Vuxenutbildningen) räcker det med 2400 poäng, dvs 100 poäng färre än på gymnasiet. Du kan, alltså, "slippa" läsa en 100 poängskurs, t.ex. Kemi 2. I stället för Fysik 1 kan du läsa en annan kurs eller två andra kurser (om det är Fysik 1a som du fick F i, så är det 150 poängs kurs och för att ersätta den poängsmässigt, bör du läsa en kurs á 100 poäng och en kurs á 50 poäng. De finns få 50 poängskurser och du kanske måste läsa 2 stycken 100 poängskurser men det behöver inte vara Fysik eller Kemi.

    För att göra bra och hållbar studieplanering råder jag dig besöka Komvux i Göteborg (om du är skriven i Partille) för att träffa en Studievägledare och göra upp en studieplan. Ta med dig kopior på dina gymnasiebetyg. Original bör du ha på ett säkert ställe.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Du kan besöka Vuxenutbildningen i Göteborg utan att boka tid, Drop-in:
    Besöksadress
    Rosenlundsplatsen 2
    Besökstider
    Måndag 10-16
    Tisdag 10-18.30
    Onsdag 10-16
    Torsdag 10-16
    Fredag stängt

    och här får du direkta länkar till info från Vuxenutbildningen i Gbg
    http://goteborg.se/wps/portal/invanare/forskola-o-utbildning/vuxenutbildning-komvux-larvux/ansok-till-komvux/ansokningsperioder/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fdydXIz1wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigCnnZ5R/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

    Om du inte redan har sökt till Vux i Göteborg, kan du söka nu till kursstart 19 oktober, läs på http://goteborg.se/wps/portal/invanare/forskola-o-utbildning/vuxenutbildning-komvux-larvux/ansok-till-komvux/ansokningsperioder/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fdydXIz1wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigCnnZ5R/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-3

    men info finns på http://goteborg.se/wps/portal/invanare/forskola-o-utbildning/vuxenutbildning-komvux-larvux/ansok-till-komvux/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fdydPMz0w8EKDFCAo4FTkJGTsYGBu7-RfhQx-vEoiMIwHtki_YLc0FAAOi-f7A!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

    men jag rekommenderar att du åker till Rosenlundsplatsen 2 under öppettider, har med dig kopia på Studiebeviset som du fick på gymnasiet och pratar personligen med en av Studievägledarna där för att göra upp en Studieplan. Då vet du sen exakt vilka kurser du bör söka för att uppnå kraven för gymnasieexamen.
    Det är viktigt att tänka på:
    - är det någon speciell eftergymnasial utbildning som du vill bli behörig till?
    - vill du få Examensbevis snarast möjligt eller med så hög konkurrenskraft (Meritvärde) som möjligt och i så fall kanske du vill läsa flera kurser, än det nödvändigaste, t.ex. kurser som kan ge dig fler Meritpoäng?
    Om vilka kurser som ger Meritpoäng kan du läsa här:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Lycka till med dina studier!
    Milla