Kimia
    Hur svårt är det att få över 1,5 på Hp? & även 20/21 i meritvärde,innebär det nästan alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet?.

    Mvh
    • : Att få över 1,5 på HP, om det är lätt skiljer sig mellan person och person. 20 I meritvärde är alla A, 22,5 är alla A + Meritkurser.
    • Anna : Helt korrekt svar i kommentaren din, Kim, tack! :)
    • : Tack Kim för kommentaret.
    • Anna : Kanonbra att ni, elever, kan hjälpa varandra med information. Jätteroligt! :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    20.0 i Meritvärde är alla A-betyg i alla gymnasiala kurser + inga meritpoäng.

    Om man skall komma upp högre än 20.0 i Meritvärde måste man ha Meritpoäng, för att det är helt omöjligt att komma högre upp än 20.0 utan Meritpoäng.

    Om man behöver komma upp till 21.0 i Meritvärde då behöver man alla A-betyg i alla kurser + 1.0 i Meritpoäng, t.ex. att man har fått betyg A i Engelska 7.

    Att få över 1,5 är svårt. Exakt Hur svårt det är just för dig, beror på hur pass duktig du är men även på "dagsformen" just den dagen som du gör högskoleprovet. Man kan ha "en bra dag" eller "en dålig dag", vilket påverkar resultatet på HP så klart.

    Som tur är, så får man göra HP obegränsat antal gånger och det är det högsta resultatet som gäller (i fem år framöver).

    Det som rekommenderas när man förbereder sig till högskoleprovet: att man läser mycket på svenska och på engelska; att man repeterar matte och att man tränar på gamla prov som går att hitta via www.studera.nu

    Lycka till!
    Anna