Malin
    Hej!
    Jag läser eko inr eko linjen. Jag läser spanska som moderna språk. På individuellt val ska jag läsa matte 4b eftersom jag funderar på att bli mattelärare.

    Om jag också börjar läsa turkiska - kan det också räknas som moderna språk och jag får då meritpoäng för det (i tillägg till spanskan) eller räknas det som modersmål då jag redan har ett annat språk (spanska) som moderna språk. Dvs kan man ha två moderna språk och få meritpoäng för dessa?

    Om turkiskan istället måste räknas som modersmål, kan det då räknas in i individuellt val, tillsammans med matte 4b.
    individuellt val är 200 p i mitt program, hur mycket av detta fylls av matte 4b och turkiska?

    Dvs jag vill veta om jag poängmässigt har nån nyttja av att läsa turkiska?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Merve!
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    Du väljer 500 poäng, 300 i programfördjupningen och 200 - individuellt val.
    Kommer du läsa moderna språk (turkiska) och i så fall vilket steg? Meritpoäng får man för steg 3,4&5 eller kommer du läsa modersmål (turkiska)? Fråga på din skola om läraren är behörig att sätta betyg i turkiska som Modernt språk. I annat fall läser du modersmål .
    Betyg i modersmål ger inte meritpoäng.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Läs info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Max i merit inom moderna språk är 1,5 och det är från moderna språk 3 och 4 eller 4&5 som du får meritpoäng.
    Max i merit inom moderna språk får du om du har godkända betyg i moderna språk 3&4 eller 4&5.
    • Malin : Jag läser nu moderna språk spanska 3 och ska läsa spanska 4.
    • Malin : forts: om jag förstår ditt svar får jag redan max 1,5 meritpoäng för spanskan som moderna språk. Dvs jag kan inte få mer meritpoäng även om jag väljer att läsa turkiska som moderna språk?
    • Malin : forts: i fördjupningdelen ska jag läsa; entreprenörsksp 100, företagsek 100p, intl ekonomi 100p= totalt 300 poäng. I individuellt val ska jag läsa matte 4 b
    • Malin : forts: hur mycket poäng är matte 4b? Då invidiellt val är 200, kanske turkiska som modersmål kan läggas in där om matte 4b är 100p??
    • Milla : Matte 4 är på 100 poäng och du får in en kurs modersmål in där på individ.val. Helt rätt!
    Läs alla kommentarer