Markus
    Tjena syv! Kommer troligtvis landa på 3 f denna termin (Samhällskunskap 2, Spanska 2 och entreprenörskap.) och undrar om jag kommer att behöva gå om tvåan? Har godkänt i alla andra kurser,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Markus!

    Att en elev går om en årskurs på gymnasiet är ovanligt, men förekommer.
    Med 300 poäng F kommer du troligtvis inte kunna få Examensbevis utan du blir enbart berättigad till Studiebevis som du sedan kan komplettera upp på Komvux till ett Examensbevis.

    Vilka krav som ställs för att kunna få ut gymnasieexamen kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Du skriver inte vilket program du går. Jag ser att du är 45 år och undrar om du möjligtvis läser på Komvux. På Komvux (eller vuxenutbildningen är det lite annorlunda krav för gymnasieexamen, bl a krävs det färre poäng än till examen på ungdomsgymnasiet).

    Det finns, hur som helst, ingen automatik med omgång på gymnasienivå. Individuellt bedömning görs om vad som gagnar eleven mest samt de måste också stämma med de resurser som finns på skolan.

    Om du uppger vilket program du läser (om du läser på ungdomsskola) eller om du läser på Komvux och vad ditt mål är efter gymnasiet /t.ex. om du vill komma in på någon eftergymnasial utbildning eller söka jobb - i så fall vilken utbildning eller vilka jobb du vill söka/ kan vi ge dig lite fler tips och råd.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! ursäkta råkade glömma när jag blev medlem att ändra åldern, är 18 år och går i tvåan på samhälle & beteendevetenskap, och har tänkt att plugga upp mina kurser i trean direkt, fick helt enkelt F pga lathet och problem hemma så jag orkade verkligen inte med skolan.
    • Milla : Beklagligt att du fick problem & inte orkade med skolan. Vi får hoppas att det bår bättre framöver!