Kimia
    1.När kan man bli antagen till komvux?.
    2.Vilka kurser läser man på komvux?.
    3.Går det att läsa de kurser som man läser på ett naturvetenskapligt basår,på komvux?.

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia,
    1. på komvux kan man läsa från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år. Undantag brukar göras för ungdomar som har 3 årig gymnasieutbildning "bakom sig" och ännu inte fyllde 20 år - de brukar få läsa komvux för att komplettera med några kurser.
    2. på komvux kan man läsa fristående kurser /t.ex. Matematik 4 eller Kemi 1/ eller kurspaket - t.ex. "Undersköterska", "Elektriker" eller "Bussförare". Utbud i olika kommuner varierar kraftigt - och speciellt vad det gäller just kurspaket. Kurser på grundskolenivå och på gymnasial nivå brukar vara nästan samma utbud av i olika kommuner. Svenska/svenska som andra språk, Engelska och Matematik finns att läsa i alla kommuner alltid. Om en kommun inte har en egen komvux, köper de platser hos en grannkommun eller erbjuder läsa på distans /köper det också i så fall/.
    3. ja, samma kurser som finns att läsa inom ett naturvetenskapligt basår, finns att söka på komvux.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte