Kimia
    Hej,
    det är så att jag har
    inte fått något svar på de här frågorna,som jag ställt tidigare.
    1)Fördelar med att gå på VO och studera vidare till biomedicinsk analytiker?.
    2)Är det de med höga betyg som kommer in först eller är det de med hög resultat av hp?,och vilka kan bli utan plats?.

    Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    vi på Fragasyv.se har samrått och kommit fram till att vi inte kan svara på de frågorna.
    Vi har försökt komma med olika exempel och förklara på olika sätt men har inte lyckats med det och nu vet vi inte vilka andra sätt som finns att försöka förklara på.
    Vi måste be dig om hjälp.
    Visa oss hur ett bra svar ser ut. Svara du på de frågor som du ställer nu. Du har funderat mycket kring de frågorna, fått mycket info- förr och läst själv, så du är nog mer expert på området nu än vi är.
    Vi svarar på frågor om alla möjliga yrken och utbildningar men har inte detaljkunskap om en viss specifik utbildning eller ett visst specifikt yrke - eftersom det är omöjligt att ha både mycket bred och mycket detaljerad kunskap. Vi har BRED KUNSKAP - vi vet lite om allt.
    Svara på dina frågor för att hjälpa oss förstå vilka svar du vill ha.
    Angående det där "vem blir utan plats" - så tyckte vi att exempel med löpningen var bra. Det kompliceras med att det är två urvalsgrupper, förstås - betyg & högskoleprovet. Men om vi säger så här att
    de som kommer springandes bland de första 66 personer (av alla de tusen som springer maraton) SAMT de 34 första som simmar över en flod till andra sidan - får var sin Medalj.
    Och Medaljen är plats på utbildningen.
    Så om du både springer
    och simmar - har du en chans komma med bland de första som kom i mål springandes
    och du har även en annan chans att komma med bland de första som kom i mål - simmandes.

    Platserna fördelas mellan de två grupperna - 66% till dem som sprang och 34% - till dem som simmade och det gäller att vara bland de första 66 personer (som springer fortast - höga betyg) eller vara bland de första 34, som simmar snabbast - högskoleprovet.
    Är man inte med bland de som springer eller simmar snabbast, blir man utan medalj (dvs utan plats på utbildningen).

    Nu har jag gjort mitt bästa för att försöka förklara hur det funkar.

    Mvh ANNA SYV
    • : Tack så väldigt mycket för svaret,Anna!,mvh.
    • : På första frågan vet jag inte svaret själv,eftersom jag ställde det.Men med fråga 1,så menar jag liksom vilka fördelar det kan finnas att man läser till biomedicinsk analytiker efter VO?.Jag tänker att yrket som biomedicinsk analytiker är inte så socialt,och då när man läser på VO,som jag så blir man ju undersköterska och kan jobba inom sjukvården t.ex,vilket är socialt jobb.Jag vet att man blir behörig direkt efter Na,till biomedicinsk analytiker utbildningen,men om man istället väljer att gå på VO,och samtidigt så vill man läsa till det efter gymnasiet,genom att komplettera med kurser,vilka fördelar finns det då när man kompletterar med kurser efter VO,för att bli behö rig,och sedan så läser man till biomedicinsk analytiker.
    • Liselotte : Jag kommer att skriva svar på din kommentar nu. *L* :-)
    • : Så vilka fördelar finns det helt enkelt?, med att man istället för att gå på Na,går på VO,och tar en omväg & läser till biomedicinsk analytiker.Mvh
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, det är bra att du tänker även på det "sociala aspekten" av yrkena - men samtidigt så är det väldigt svårt att veta på vilken arbetsplats du kommer att få jobb och hur många kollegor du kommer att ha och det gäller både undersköterska och biomedicinsk analytiker.
    Som regel är undersköterska ett socialt yrke men det finns undantag: får man en tjänst "undersköterka-natt" på ett litet vårdhem, träffar man inte så många människor på jobbet dagligen i så fall.
    Och undantag kan finnas för biomedicinsk analytiker också - i ett stort laboratoriekomplex i ett team som forskar om ngt. gemensamt och kanske har mycket tätt samarbete, så blir det är mycket mer socialt jobb.

    Om man inte är flexibel på den punkten "social-icke/social" - är det en begränsning och kan försvåra hitta jobb. Så det är bra att jobba på det: om man kan träna på ngt. sätt så att man kan i framtiden både ta ett socialt jobb och ett jobb där man mest arbetar ensam. Hur man kan träna på det - är en svår fråga som vägledare inte har kompetens att svara på riktigt. Det är en fråga till en psykolog.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte