Kimia
    Hej,jag har dessa frågor att ställa:
    1)Vad är man ute efter när man ger utbildningsplats till sökande för biomedicinsk analytiker programmet?.
    2)Vilka fördelar kan det finnas att läsa till biomedicinsk analytiker efter VO?,eftersom det är en omväg.
    3)Hur är det vid antagning till utbildningen?.
    4)Kan det vara så att inte kommer in,även om man har hög resultat av hp?.

    Mvh
    & tacksam om ni hjälper mig!,eftersom det är väldigt viktigt för mig att få svar på frågorna!.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia,
    du ställer några frågor:
    1)Vad är man ute efter när man ger utbildningsplats till sökande för biomedicinsk analytiker programmet? -är din första fråga och mitt svar är att man är ute efter att ta in de som har bästa förutsättningar att klara av utbildningen och det är därför de med högsta betyg som kommer in och de sökande som har högst resultat på högskoleprovet;

    2)Vilka fördelar kan det finnas att läsa till biomedicinsk analytiker efter VO?,eftersom det är en omväg.
    Och på den punkten undrar jag varför måste man leta efter några fördelar? Jag förstår inte frågan och kan därför inte svara på den.

    3)Hur är det vid antagning till utbildningen? - jag förstår inte den frågan heller och kan därför inte svara på den. Eftersom det gäller antagning till högskoleutbildning, vänd dig till www.antagning.se där expertkunskap finns;

    4)Kan det vara så att inte kommer in,även om man har hög resultat av hp? - Ja, det kan vara så att man inte kommer in med "högt resultat av hp". Det högsta resultatet som man kan få på hp är 2.0. Vi tar ett exempel att 33 % av platserna är bokade för sökande med resultat av hp. Finns det 100 platser på utbildningen blir 33% = 33 platser. Säg att det är 34 personer som söker till just den här utbildningen som alla har högst resultat på hp, 2.0 men det finns bara 33 platser. En av dem som har högst resultat måste bli utan plats. Frågan är - vem? I sådana situationer kan man lösa det på två olika sätt - genom utlottning av platser eller genom att titta på vilka betyg de 33 personer har. Det kan slumpa sig så att de 2 med lägsta betyg av gruppen på 34 pers som alla har 2.0 på hp - båda har exakt lika Meritvärde på betyg och då måste en av dem få plats men inte den andra. Då är att LOTTA UT plats - den enda lösningen.
    Jag har beskrivit för dig en situation som kan uppstå vid antagningen.
    Det händer sällan men kan hända och är därför inte omöjligt.
    Och svar på din fråga är därför - ja! man kan bli utan plats även med det högsta resultatet på hp.

    Ha det bäst! Peter SYV
    • : Tack!,för svaret.På fråga 2 så menar jag om finns det fördelar med att gå på VO och studera vidare till biomedicinsk analytiker?.Eftersom man kan istället läsa på Na,och bli behörig direkt.Och på fråga 3,så vill jag veta om det är de med höga betyg som kommer in först eller om det är de med hög resultat på hp?,och vilka som kan bli utan plats.Men situationen som du beskrev var väldigt bra.Mvh
    • : Jag vill få svar på fråga 2&3.Mvh