Oskar

    Hej jag har sett att den ända vägen för mig att nå mitt mål (förutom HP som jag inte får svar på förens 20-24 november) är att läsa 200% komvux med spanska 1234 , matte 2b/3B kemi 1 och biologi 2. Sedan då blandat C/B betyg i dessa ämnen för att nå målen för Biologi kandidatprogramet. Är det möjligt att läsa 800 poäng motsvarande 2 kurser i månaden om man är 100% all in och inte har några andra saker att göra i livet under den här perioden utan kan dedikera allt till det här? Jag känner mig helt redo men är inte säker på om något komvux kommer godkänna en sådan här plan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar!
    gymnasiala kurser söker du på komvux i den kommunen där du är Folkbokförd. Vår erfarenhet är att komvux inte ger plats på fler kurser än de som motsvarar heltid. Heltidsstudier = 20 gymnasiala poäng per vecka. Att du är helt redo och tror dig kunna klara studier på 200% ger dig inte rätt att läsa på mer än heltid. Komvux anser att studieplatserna ska räcka till fler personer. Om du läser på 200% betyder att någon annan som skulle kunna läsa på 100% inte får läsa alls. Varje utbildningsplats kostar pengar. Du betalar inte för din utbildning på komvux men lärare ska ha lön, administration kostar också, lokaler mm., så varje utbildningsplats kostar pengar. Komvux har begränsade resurser. De fall vi känner till när komvux godkände studier på mer än heltid är att en studerande saknade t.ex 50p.för att uppnå kraven för examensbevis och kunde beviljas läsa 450p. i stället för 400p.på 20 veckor.
    Du har rätt att söka vilka kurser du vill på komvux, men du kan inte förvänta dig att få plats på kurser som motsvarar mer än 100% studier. Att läsa på 200% skulle innebära studieinsats på 80 timmar per vecka. Det är inte rimligt att läsa så mycket. Risken är stor att både inte uppnå godkända betyg och även överanstränga sig och bli sjuk, "utbränd".
    Med det sagt, så bestämmer inte vi på FRåGA SYV hur mycket du får läsa. Du får söka till komvux - hur många kurser du vill. Du kan försöka övertala rektor på komvux att göra ett undantag och låta dig läsa på mer än heltid, men att du skulle få läsa på 200% tror jag inte kommer att hända.