Anna

    Hej! Jag vill bli läkare men har bara C i spanska. Har ungefär A och B i alla andra ämnen och känner att jag kan få de till ett A. Man måste väll ha A i alla ämnen för att ha chans att komma in på läkarlinjen? Har C i spanska för att jag tycker det är ett väldigt tråkigt ämne. Jag går just nu i 8 an och har tänkt välja natur nu. Om jag har C nu i 8an känns det som gymnasiet kommer bli ännu värre.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    läkarprogrammet är en mycket populär i Sverige utbildning som har många sökande med mycket höga betyg. Alla A betyg i alla kruser från gymnasiet brukar inte räcka till... utan man måste även ha några MERITPOÄNG, extrapoäng - alltså ha läst mer matte och engelska än programmet kräver och/eller ha betygen i moderna språk 3och4 och A-betygen även i de kurserna, helst...

    Om du har vissa svårigheter med spanskan, kan du antingen försöka "bättra dig i spanska" (prata med din lärare och fråga om hen kan ge dig tips på hur du ska gå tillväga)
    eller så kan du på gymnasiet - om du väljer Naturvetenskapsprogrammet, - välja ett nytt språk, t.ex franska eller tyska och läsa Franska 1 eller Tyska 1 (nybörjarkurs); du får dock inga meritpoäng för nybörjarkurs i mod.språk.
    Max meritpoäng kan ändå uppnås: i så fall genom Engelska 7 och Matematik 5 och specialisering.
    ********
    Du kan också gå en "omväg" - förslagsvis genom Vård- och omsorgsprogrammet; du behöver i så fall inte läsa moderna språk alls. I VO ingår inte moderna språk som obligatoriskt ämne. Du kommer behöva komplettera efter gymnasiet med fysik, kemi och biologi + troligtvis även med matten... kompletteringen behöver inte ta längre tid än ett läsår.

    Du kan också kika på många andra yrken inom Vård- och omsorg/ Hälsa och sjukvård, förutom läkare;
    Exempel på yrken: ambulanssjukvårdare, ambulanssjuksköterska, barnmorska, apotekstekniker, BMA, cytodiagnostiker, sonograf, röntgensjuksköterska;