Tania
    Hej!
    Jag undrar om man måste ha A i alla ämnen i gymnasiet för att kunna läsa på universitetet och utbilda sig till läkare.
    Syv i min skola sa att man behöver det.

    Tack för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tania,

    I Sverige är yrket Läkare<< mycket populärt. Många söker och de har höga betyg. Konkurrens uppstår. De med högsta betyg kommer in först och sedan brukar utbildningsplatserna på läkarprogrammen ta slut.

    Idag finns det dock på Karolinska Institutet i Stockholm ett alternativt antagning där man kan komma in med lägre betyg, om man visar goda resultat på begåvningstester och intervjuer. Kravet är att man är Behörig till läkarprogrammet och att man gör högskoleprovet.

    Så - svar är att din Syv "i princip" har rätt, men att det också kan finnas undantag. Det som är viktigt är att du läser på så gott du kan - och siktar på att bli behörig till läkarprogrammet. Alla gymnasiala kurser som krävs för behörighet finns på NA, inriktning Naturvetenskap<<.

    Det går givetvis läsa på ett annat gymnasieprogram, ex. Vård- och omsorgsprogrammet<<. Men i så fall måste man vara beredd på att behöva komplettera på komvux eller på en folkhögskola eller genom självstudier och prövningar - efter gymnasiet.

    bästa hälsningar

    ANNA