Freja
    Hej! Jag är femton år och har precis börjat nian, jag har alltså ett år kvar innan jag ska börja gymnasiet. Jag är väldigt intresserad av att gå gymnasiet i England då jag är halvengelsk och vill gärna flytta tillbaka dit. Helst vill jag också gå på universitet i England, men eftersom det kostar väldigt mycket är det kanske inte ett alternativ. Vissa som jag har diskuterat detta med säger att jag, som skulle skriva A-levels, skulle få mer universitetsbehörighet än folk som går gymnasium i Sverige, medan andra säger att jag skulle ha väldigt svårt att komma in på svenska universitet eftersom man inte gör alla ämnen som man gör på svenska gymnasium.
    Min fråga är alltså om jag skulle kunna komma in på svenska universitet eller inte, och om det finns något sätt att flytta sin svenska skolpeng för universitet till England?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Freja!
    Att läsa utanför Sverige på högskolenivå kan man på två sätt:
    - orda studierna själv
    eller
    - komma in på en svensk högskola och iNOM SIN SVENSKA UTBILDNING åka utomlands och läsa som utbytesstudent men då är det begränsat antal skolor utomlands som man kan välja mellan.

    Som svensk har man rätt till Studiemedel för utlandsstudier och de reglerna har ändrats från 1 juli 2015. Läs på http://www.csn.se/utomlands och du kan låna en viss summa för terminsavgifter. Allt detta regleras och bedöms av CSN och det är till CSN man vänder sig.

    Om du vill läsa på höskola i England, är det fördelaktigt att läsa IB på gymnasiet http://www.gymnasieguiden.se/program/IB
    men även med utbildning från ett svenskt nationellt gymnasieprogram kan du komma in (här är det viktigt att kolla med den engelska skolan vad de kräver för att kunna komma in).
    Vi har sammanställt info om språktester för utlandsstudier http://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    Om du däremot vill komma in på en svensk högskola med utländsk gymnasieutbildning, så är det till Antagning.se man vänder sig med sina frågor. Här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/ finns det samlad info. Mycket kort: tillräckliga kunskaper i svenska krävs (om undervisningsspråk på högskolan är svenska). För övrigt, så görs det BEDÖMNING av de utländska gymnasiebetygen som du inkommer med.

    Det är enklare om man läser gymnasiet och högskola i samma land.
    Om man läser gymnasiet i ett land och söker till högskola i ett annat land, så kan det uppstå komplikationer och det kan ta tid (för handläggning och bedömning). Det är mycket troligt att man "förlorar" en termin eller t o m ett år. Det kan i alla fall inte uteslutas att det blir så.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare