Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kraven för examensbevis från gymnasiet kan du läsa om på gymnasieGuidense/examen - du måste ha minst 2500 betygsatta gymnasiepoäng och av dem max 250p. som är betygsatta med F.
    Fysik2 är en 100p.kurs. Om du "reducerat" så att du inte läste den kursen och inte läste någon annan kurs i stället, då har du läst färre än 2500p. En annan sak är att du måste även ha betyg i alla kurser inom en av nationella inriktningar, se Programplan för NA>>. Du kan ha F i fysik2 och ändå få ut ditt examensbevis men om du inte har något betyg i den kursen och ej läst en annan kurs i stället, då har du för få betygsatta poäng.
    Om du inte uppfyller kraven för examensbevis får du i slutet av årskurs 3 på gymnasiet ett Studiebevis. Du kan sedan vända dig till komvux för att komplettera upp till examensbevis från komvux och du behöver inte vänta till sommaren det året när du fyller 20 år, för att de som genomfört 3-årig utbildning på ett nationellt program på gymnasiet får börja på komvux tidigare än 1 juli det året du fyller 20.

    Studie- och yrkesvägledare