GöteborgsFörälder
    Min son på 15 har en adhd diagnos. Han ska börja i nian efter sommaren, och efter det är det i bästa fall gymnasiet. MEN det är faktisk såhär att vår son är mycket omogen och osäker, med tilltagande dålig självkänsla. Han behöver mycket stöttning i allt från morgonrutiner till hemarbetet.
    Han har börjat känna ångest också inför framtiden. Samtidigt som han började visa tecken på att skolka mer och mer från skolan, och inte vara lika mottaglig för hjälp innan sommaravslutningen. Min fråga är vilka möjligheter är där for en kille som honom att "skynda långsamt", eller försiktigt? Kan han få gå om nian, om betygsraset, frånvaron, ångesten fortsätter nästa termin? (Kan man få begära det om man själv vill? Evt ta nian över 2 år med färra timmar i veckan? Bara en tanke). Var kan en kille som honom ta vägen efter nian? SÅ tacksam för svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Vivianne!
    Det finns flera olika alternativ:
    1. gå om åk9 (en elev som inte blir behörig till gymnasiet har rätt att stanna i grundskolan fram tills hen fyller 18 år);
    2. gå http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ efter åk9 en anpassad utbildning (som ofta kombineras med praktik) - man läser enligt individuell studieplan. "Individuellt alternativ" är inte en sökbar gymnasieutbildning utan det går via kurator, speciallärare och/eller rektor.
    Jag hittade den på 245 skolor runt om i Sverige, sortera på län/kommun så får du fram de skolorna som finns nära er: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&orientation=64&vocation=&variant=&county=&order=school

    3. gå på en gymnasieskola där det finns utbildning som är anpassad för elever med ADHD, se i listan http://www.fragasyv.se/info/gymnasiet-aspergers-npf där vi sammanställde de gymnasieskolor som vi vet har anpassade utbildningar (alla "blåa ord" i texten är klickbara Länkar).

    Med vänlig hälsning
    Mikael