eray
    Vad ska man läsa i gymnasiet för att kunna läsa mäklare i universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Eray!

    Om du menar Fastighetsmäklare så är det Matematik 3b & Samhällskunskap 1b som är särskild behörighet; dessutom krävs det alltid Grundläggande behörighet för alla utbildningar på högskola i Sverige. Du kan se vilken behörighet som krävs till ett antal olika (mycket populära) högskoleutbildningar på den här sidan: http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola

    Bli behörig till högskoleutbildningen "Fastighetsmästare" kan man bli på många olika gymnasieprogram. Där det är lättast att bli behörig (på grund av att alla behörighetsgivande kurser ingår som obligatoriska) är: Naturvetenskapsprogrammet, Teknik och Ekonomi (inriktning ekonomi).

    Bästa hälsningar
    ANNA
    P.S: återkom om du med "mäklare" menade Aktiemäklare, Reklammäklare eller någon annan sort mäklare.