Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Antal poäng till ett Slutbetyg från gymnasiet är "minimum 2350 betygsatta poäng" men alla de behöver inte vara betygsatta med godkända betyg. 10% kan vara IG, men inte i vilka kurser som helst.

    Det är inte bara antal betygsatta (och godkända) poäng som spelar roll. Det finns en del obligatoriska kurser som måste ingå i ett Slutbetyg.

    Råd till dig: boka tid hos SYV på Komvux, ta med dig dina betyg och se om du skulle kunna begära Slutbetyg redan nu eller om du måste skaffa dig betyg i någon till kurs.

    Det skulle kanske vara enkelt att bara uppge vilka obligatoriska kurser du måste ha betyg i och har du tillräckligt antal betygsatta poäng, så är det enkelt att ta ut ett Slutbetyg, kan man tycka men det finns också tidsbegränsning på hur gamla kurser får tas in och som regel, får inte kurser som är äldre än 8 år gamla ingå i ett Slutbetyg, så om ditt Samlatbetygsdokument är från 2007 eller äldre, så kanske alla kurser är redan "för gamla" tyvärr... men, å ännu andra sidan, så kan rektor på Komvux göra undantag och ta med gamla kurser t.ex. om det kan påvisas att du håll kunskaperna vid liv pga ditt arbete eller senare studier. Exempel: om man har allt för gamla betyg i Matte A, men läste för inte så länge sedan Matte B (eller matte 2 ) och fick godkänt betyg - då kan man hävda att "gamla" mattebetyg gäller i alla fall pga kuskaperna hölls vid liv genom senare studier.

    Därför (pga det finns många regler och även undantag från reglerna kan finnas) - kan inte någon annan än SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, svara på din fråga om du nu kan ta ut ett Slutbetyg. SYV kommer kanske att ta emot kopior på dina betyg och behöva samråda med kollegorna i betygsgruppen.

    Det är Rektor på Komvux som skriver under ett Slutbetyg men rektor förlitar sig oftast på SYV-ens kunskap om reglerna och litar på att det dokumentet som SYV har förberett för påskrift motsvarar de bestämmelser som finns och följer reglerna.

    Hälsningar

    Mikael SYV