Eldin

    Hej! Jag ska snart börja på gymnasiet! Jag ska börja på Ekonomiprogrammet - juridik! Vilka ämnen här kommer jag ha och vilka är den viktigaste ämnena att få A i? Kan ett högskoleprov göras på gymnasiet? Hur funkar det med betygen på högskolan (juristprogrammet)? Om man bor i Helsingborg, kan man söka till alla skolor som erbjuder juristprogrammet oavsett om det är ett långt avstånd mellan städerna?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det går bra att söka till juristprogrammet på alla de orter där juristprogrammet kommer att erbjudas, när det blir dags för dig att söka. Numera får man ha upp till 12 alternativ i ansökan till svenska högskolor/universitet.

    Högskoleprovet är det frivilligt att göra, men möjlighet finns 2 ggr/året. Gör högskoleprovet så många ggr du orkar och har råd med (anmäla sig kostar 450kr).Än så länge finns det inga begränsningar i antal ggr man kan göra högskoleprovet eller ngn ålder på de som gör HP. Det kommer troligtvis införas begränsningar - på ålder och antal HP-ggr (troligtivs blir det 3 ggr per fem-års-period) men det är då planer för framtiden det, ännu kan du göra HP 2 ggr varje år.
    Det är det bästa resultatet (men max fem år bakåt i tiden) som gäller för HP.

    Ang.viktiga ämnen
    Det är så pass populär utbildning, juristprogrammet, att alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet brukar inte räcka, utan man måste även ha meritpoäng och A-betygen (helts) även i de kurser som ger meritpoäng. För dig som kommer läsa mot examensbevis finns info om meritp.på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng