Majpa
    Hej!

    Jag har arbetat inom skolvärlden i ett par år och funderar på att bli lärare på riktigt. Jag undrar vilka ämnen som man kan kombinera som högstadielärare?

    Om jag t.ex. vill bli lärare i svenska som andraspråk som förstaämne och historia som andraämne, går det?

    Om jag vill bli lärare i svenska och svenska som andraspråk, räcker det då med 90 högskolepoäng litteraturvetenskap och 45 högskolepoäng svenska som andraspråk, t.ex. http://www.hv.se/sv/utbildning/kurser?course=13775 och fortsättningskurser?

    1 Svar

    Hej!

    Vilka kurser du kan kombinera kan variera beroende på olika skolors utbud.
    Om du tidigare arbetat med undervisning finns det en möjlighet att du kan tillgodoräkna dina arbetskunskaper eller de ämnena som du i så fall har undervisat i.

    Du kan antingen söka en lärarutbildning på olika universitet eller själv läsa 90hp i ett huvudämne.
    Om du väljer att t.ex läsa 90hp i geografi krävs det en kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare.

    Jag råder dig att direkt vända dig till en studie och yrkesvägledare som arbetar på lärarutbildningen på den skolan som du är intresserad av för att få veta vad som gäller just där.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV