Ebba
    Hej, jag är en tjej på 20 som hösten 2018 ska läsa till ämneslärare 7-9 på Linköpings universitet. Jag skulle gärna ha svenska som ingångsämne men känner mig inte bekväm med att undervisa i något annat språk så som engelska eller tyska. Jag har istället tänkt ta samhällskunskap som andra ämne (man bara behöver bara två ämnen om man undervisar den kombinationen). Är det möjligt att senare få jobb med kombinationen svenska och samhällskunskap eller är det bättre att satsa på samhällskunskap som ingångsämne och välja något av de andra so-ämnena som andra och tredje ämne?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Ebba,

    det är absolut möjligt att få jobb med kombinationen svenska och samhällskunskap - som sina undervisningsämnen.
    Jag tycker du bör satsa på den kombinationen, med vilken du känner dig mest bekväm. Samråd också med studievägledare på lärarutbildningen.
    Du kan också kontakta några rektorer på grundskolorna och fråga va de tycker - för att det är ju de som kommer att bli dina arbetsgivare i framtiden.

    Bästa hälsningar

    ANNA