Ebba
    Hej, jag är en tjej på 20 som hösten 2018 ska läsa till ämneslärare 7-9 på Linköpings universitet. Jag skulle gärna ha svenska som ingångsämne men känner mig inte bekväm med att undervisa i något annat språk så som engelska eller tyska. Jag har istället tänkt ta samhällskunskap som andra ämne (man bara behöver bara två ämnen om man undervisar den kombinationen). Är det möjligt att senare få jobb med kombinationen svenska och samhällskunskap eller är det bättre att satsa på samhällskunskap som ingångsämne och välja något av de andra so-ämnena som andra och tredje ämne?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Grundlärarutbildnignar är under "översyn" och förändringar i lärarutbildningar för grundskolelärare kan införas. Vilka förändringar och när - vet vi ännu inte. Därför måste vi råda att i stället vända sig till Studievägledare på lärarutbildningar, som först av alla kommer att informeras om kommande förändringar i lärarutbildningar.
    Annars så går det bra att påbörja vilket lärarprogram som helst - och förhoppningsvis kan man vara säker på att programmet kommer i god tid anpassas till de ev förändrade förutsättningar, inkl. de ev nya regler och innehåll i utbildningar.
    Sedan är det, tråkigt nog, fullt möjligt att idag och kanske tyvärr också under några år framöver (kanske t o m under många år framöver) att undervisa som Obehörig lärare i nästan vilka ämnen som helst; detta pga stor lärarbrist. :(
    De som "vinner på det" är de Behöriga lärare, som kan kräva högre lön och bättre anställningsvillkor + de som vill undervisa som obehöriga lärare; eleverna förlorar på det...
    Men vi på fråga syv kan tyvärr inte ändra på den situationen; vi kan bara konstatera att du förmodligen kommer att kunna undervisa i diverse olika ämnen, även de ämnen som du inte blir behörig lärare inom, om du vill göra det och/eller situationen på skolan där du kommer att få anställning, kommer att kräva det.

    Hälsningar och lycka till!

    Daniel