Mikaela
    Hej!
    Jag skulle behöva hjälp med att hitta utbildningar inom ämneslärare 7-9 som har någon av dem här ämneskombinationer:
    ENG slöjd/ eng musik / eng svenska musik /

    Skulle vilja ha engelska som första ämne men kunna välja främst musik som andra alternativt textilslöjd.

    Gärna distansutbildning om det finns

    4 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej! Det bästa vore om du kontaktar de lärosäten som erbjuder ämneslärarutbildningar med inriktning 7-9 och se vika ämnen och ämneskombinationer som erbjuds.

    På Karlstads universitet har vi inte kombinationen med musik eller slöjd inom programmet tyvärr och ej på distans.

    Det finns dock andra sätta att gå tillväga för att uppnå en sådan examen, exempelvis via Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) som bygger på att man har sina ämnesstudier klara när man ansöker till programmet. Viktigt att se att universitetet erbjuder önskade ämnen via KPU.

    Har en person kanske en anställning inom ett område, eller yrkeserfarenhet samt en del akademiska studier med sig kan även VAL vara ett alternativ (Vidareutbildning för obehöriga lärare).

    Så med detta vill jag uppmuntra dig att undersöka dessa olika alternativ om det inte råkar finnas just den kombination av ämnen som önskas inom ett åk 7-9 program.

    vår hemsida kan man läsa mer om vår KPU, vilka ämnen som erbjuds (där har vi bland annat musik) samt om vårt VAL-projekt också.

    Ha en fin dag!

    Med vänliga hälsningar

    Studie- och karriärvägledare

    Lärarutbildningen, Karlstads universitet

    Enheten för studentstöd

    651 88 Karlstad

    Telefon 054-700 12 12

    Telefontid mån-fre kl 11-12

    KAU.SE

    Vägledare SYV

    Hej Mikaela!
    det är tyvärr så att du måste lägga ner rätt mycket arbete själv för att hitta svar på frågan om rätt ämneskombination finns inom ämneslärarutbildningen eller inte. Utbildningsutbud förändras från termin till nästa termin. De utbildningar som blir på de svenska lärosätena sökbara till HT22 kommer alla visas fr o m 15 mars 2022 då anmälningsperiod börjar. Innan första dagen i anmälningsperioden är det inte säkert att alla utbildningar visas.
    Det finns idag (uppgift från mars 2022) tyvärr ingen sida eller person som visar eller vet allt om olika ämneskombinationer inom olika ämneslärarprogram, utan man måste gå in på varje lärarhögskolans hemsida och leta där eller ställa frågor direkt till de som jobbar på de olika lärarutbildningar (det krävs stor tålamod och att lägga ner många timmar på det - så du får göra det själv, då ingen studievägledare har tid att göra det inom sin tjänst).... :(
    De sökbara (till start höstterminen 2022) högskole-universitetsutbildningar, i Sverige, kommer från 15 mars 2022 visas på www.antagning.se - du kan ringa till antagning.se: tel.nr 0771-550720, tel.tid kl.9-16 på vardagar.
    Du kan "goggla" och hoppas på att få träffar med info som du söker efter, eller också i dina eftersökningar utgå ifrån följande webbplatser:
    lararutbildning.nu
    studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/lararutbildningsguiden/amneslarare-7-9

    Du kan också testa boka tid hos studievägledare på någon lärarhögskola som kan förhoppningsvis hjälpa dig - i alla fall berätta om de Olika vägar till lärarexamen:
    - via ämneslärarprogrammet
    - via KPU
    - via att börja jobba som obehörig lärare och sedan komma in i något projekt (t.ex VAL, vidareutbildning av lärare) som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga.
    Du kan börja läsa engelska eller svenska, musik eller slöjd (om du vill att det blir ett av dina blivande undervisningsämnen) och sikta på KPU i framtiden, kompletterande ped.utbildning. Du behöver ha minst 60 högskolepoäng (2 terminer på heltid) inom ett av dina blivande undervisningsämnen, även om du vill gå via vägen som obehörig lärare få hjälp att bli behörig; VAL-projektet kräver att man är anställ som lärare och jobbar på minst halvtid + att man har minst 60 högskolepoäng inom något av sina blivande undervisningsämnen... osäker om man kanske kan ha 30hp i var sitt undervisningsämne, men är säker på att det är totalt minst 60 högskolepoäng man behöver, men helst fler - då blir kompletteringstiden kortare).

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela!
    alla de ämnen du nämner i din fråga verkar erbjudas på Göteborgs universitet men ämneslärarprogrammen på GU ges bundet, på plats, alltså inte på distans - i alla fall utifrån det jag kan se på lärosätets egen webbplats: gu.se/studera/hitta-utbildning

    Det är otroligt att nu, när det är stor brist på behöriga lärare, att ingen bryr sig om att skapa en bra webbplats som sammanställer aktuell information om alla lärarutbildningar inkl.alla de olika ämneskombinationer som erbjuds inom ämneslärarprogrammen! Vi som jobbar med FRåGA SYV har upprepade gånger påtalat det behovet, men ännu (mars 2022) verkar inte ha hänt mycket på den fronten, vilket vi beklagar.
    Vi har ställt din fråga till Lärarhögskolorna. Vi fick nu svar från Lunds Universitet; var god läs deras svar nedan:

    "Om man vill kombinera musik i sin ämneslärarexamen måste musik alltid vara 1:a ämne enligt lagtexten. Man kan inte heller kombinera musik med annat estetiskt ämne som t.ex slöjd eller bild då samma regel gäller för dessa. (Alltså att de måste vara 1:a ämne).

    Läs mer om ämneskombinationer här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20211335-om-utbildning-till-larare_sfs-2021-1335

    Vill man ha kombinationen musik + engelska ska man söka in till vår ämneslärarutbildning i musik, och sedan välja engelska som ämne 2. Läs mer här: https://www.mhm.lu.se/utbildning/musiklararutbildningar

    Hälsar Utbildningskoordinator vid
    Lunds Universitet, Musikhögskolan i Malmö
    ************
    Och ännu ett svar från Malmö Universitet:
    "Malmö universitet har ingen utbildning till ämneslärare i musik eller slöjd. Ett alternativ kan vara att utbilda sig till ämneslärare i engelska och något annat ämne, för att därefter utöka behörigheten i slöjd eller musik genom att läsa fristående kurser i dessa ämnen. Jag kan tyvärr inte säga vilka kurser som kan ge utökad behörighet men det går förmodligen att få mer information av vägledningen hos ett lärosäte som erbjuder kurser i ämnena. För att undervisa i musik i årskurs 7-9 krävs 90 hp (högsolepoäng) i ämnet. För slöjd i samma årskurser krävs 45 hp.

    Hej igen,
    vi fick nu ännu ett svar, från Linköpings universitet - var god läs nedan :

    Linköpings universitet har ämneslärarprogrammet 7-9 och erbjuder ämneskombinationen Engelska + Textilslöjd.
    Linköpings universitet har däremot inte ämnet musik. Mer information: https://liu.se/utbildning/program/l2a79

    Hej igen!
    Vi fick nu svar även från Högskolan i Gävle; var god läs nedan:

    Högskolan i Gävle ger Ämneslärarutbildning med inriktning mot årskurserna 7-9 och gymnasiet med ingångsämne Engelska
    https://hig.se/LG%C3%84PY.ENGE
    men vi har tyvärr ingen lärarutbildning i Musik eller Slöjd. Om en student inleder sina studier hos oss så behöver hen söka sig till fortsatta ämnesstudier till ett annat lärosäte som ger lärarutbildning inom de övriga ämnen. Det är det mottagande lärosätet som beslutar på vilket sätt man söker till deras utbildning.
    Jag skulle rekommendera en student att i första hand ta kontakt med ett lärosäte som erbjuder musik eller slöjd i sin lärarutbildning.
    En bra översikt för Lärarutbildningar finns
    https://www.studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar /lararutbildningsguiden/

    Mvh
    Allmänna studievägledningen
    Högskolan i Gävle

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! vi fick idag svar från Jönköping och från Lunds universitet. Var god läs svaren - nedan:

    SVAR FRÅN JÖNKÖPING
    Högskolan i Jönköping kan tyvärr inte erbjuda engelska för ämneslärare 7-9 i någon kombination eftersom vi inte har examensrätt  i engelska för ämneslärare 7-9. Vi har inte heller examensrätt i musik eller slöjd.
     På Högskolan i Jönköping kan du läsa till ämneslärare 7-9 i samhällskunskap, religionskunskap och historia.
     ****************************************

    SVAR FRÅN LUNDS UNIVERSITET
            Ja det här med ämneskombinationer kan vara en djungel. Som jag ser och tolkar det, går det att kombinera engelska med antingen musik eller slöjd (inte båda).

    2. Grundskolans årskurs 7-9

    Ämnen för inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 delas in i
    följande ämnesgrupper:

    1. engelska, matematik, modersmål och svenska,
    2. bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd,
    3. engelska, moderna språk, modersmål och svenska som andraspråk,
    4. geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap,
    5. biologi, fysik, kemi och teknik,
    6. engelska, moderna språk, modersmål, svenska, svenska som andraspråk

    och teckenspråk, och

    7. biologi, fysik, kemi, matematik och teknik.

    Ämneskombinationerna för inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
    är följande:

    1. ett ämne ur ämnesgrupp 1 och två andra ämnen ur ämnesgrupp 3, 4 eller

    5, alternativt ur ämnesgrupp 3 två olika språk inom ämnet moderna språk,

    2. ett ämne ur ämnesgrupp 2 och två ämnen ur ämnesgrupp 4, 6 eller 7,
    3. ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6

    eller 7,

    4. ämnena bild och slöjd ur ämnesgrupp 2,
    5. tre ämnen ur ämnesgrupp 4 eller 5,
    6. två av ämnena svenska, samhällskunskap och musik, och
    7. ämnet bild eller musik ur ämnesgrupp 2 och ett ämne ur ämnesgrupp 4, 6

    eller 7.

    https://www.lagboken.se/Lagboken/start/sfs/sfs/2013/900-999/d_1845074-sfs-2013_924-forordning-om-andring-i-hogskoleforordningen-1993_100

    Studie- och yrkesvägledare