Clara
    Hej SYV!

    Jag står nu i valet och kvalet om jag ska börja studera till hösten. Isåfall lutar det åt att läsa till ämneslärare mot gymnasiet med Svenska som första ämne och eventuellt historia som andra ämne. Hur ser prognoserna ut för framtidens arbetsmarknad? (och hur vet jag att det är detta jag egentligen vill?). Hur du några tips på hur jag ska tänka angående CSN? Är det vanligt att man har arbetat och sparat undan mycket pengar tills dess att man påbörjar en högskoleutbildning? Det lockar inte speciellt mycket att ha ett studielån på nästan en halv miljon, lägga fem år på studier och ändå inte tjäna speciellt bra. Det är i alla fall det jag har hört. Tror du att lärarlönerna kommer att höjas under de närmsta åren? Vilken högskola/ universitet är, enligt statistik (?), bäst i Sverige?

    Min andra tanke är att läsa till bibliotikare, just med tanke på att jag vill arbeta med svenska språket. Som jag har uppfattat det så ser det dock ut att vara mycket konkurrens inom det yrket. Jag vill ha organisation, struktur och, som sagt, språket.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej CIara,

    du som giIIar svenska språket - kika gärna på Språkyrken>>

    Du funderar på kanske bIi gymnasieIärare i svenska och historia. Det finns pIaner på att höja IärarIöner, men priser kommer ju också att höjas (det gör de heIa tiden) och då är frågan hur mycker mer man ska kunna köpa för "den nya IärarIönen" jämfört med idag?

    Det finns fIera oIika sätt att bIi Iärare på och mitt försIag är att du funderar över att Iäsa svenska språket på Universitetet, i 2 år, först. Det är så många poäng i svenska (120 högskoIepoäng = 2 års studier på högskoIenivå på heItid) som krävs för att senare kunna - genom KPU; KompIetteradnde Pedagogisk UtbiIdning - bIi behörig Iärare i svenska på gymnasiet.

    Två år "senare"... dvs våren 2019 kan du se hur IäIarIöner ser ut och kan se då om du viII fortsätta på vägen mot Iärarexamen eIIer om du viII använda dina högsoIepoäng i svenska tiII någonting annat. :)

    HäIsningar

    Peter SYV

    Ang. StudieIån: du kan bara ta "bidragsdeI" av studiemedeI (det är 3000 kr i månaden). Om man bor hemma hos föräIdrarna, kanske man kan kIara sig utan IånedeI av studiemedeI.