Shann

    Hej! Jag hade en fråga angående lärarutbildningen. Jag vill bli ämneslärare i gymnasiet i beteende ämnena, alltså kommunikation, sociologi och så. Jag lyckades inte direkt hitta något på nätet så tänkte fråga här. Finns denna utbildning på universitetet eller högskola? Hur lång är utbildningen? och vilka behörighetskrav är för den? Samt vilka universitet/högskolor erbjuder denna utbildning? Tack i förväg !

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Kika gärna pålärare-i-vissa-ämnen; yrke/sociologilärare och framtid.se/yrke/larare-i-kommunikation

    Behörig lärare är hen som har Lärarlegitimation för "rätt ämne och rätt nivå: grund- eller gymnasieskola"; gymnasielärare är också behörig att undervisa i Samma Ämne på högstadiet (år 7-9 i grundskoan); för att få ut lärarlegitimation från Skolverket måste man i grunden ha Lärarexamen. Får man ut sin lärarlegitimation för ngt undervisningsämne, finns det ofta möjlighet att Utöka legitimationen sen.
    Vänd dig gärna till studievägledare på lärareprogrammen på de lärosätena där du vill läsa; detta för att det är rätt så krångligt med behörighet för lärare i andra fall än när man söker till ett färdigt Program där alla kurser ingår..
    De ämnena du vill bli behörig att undervisa i är rätt så "små"; det är endast på några få program som de ingår och det är inte många kurser som finns i de ämnena; kurserna är också oftast Valbara - och vad gör man om för få elever väljer läsa dem? Därför rekommenderar jag att tänka på att kombinera sådana "små, smala" ämnen med "stora-breda" ämnen som svenska, engelska, matematik eller ngt. annat ämne som är obligatoriskt att läsa på gymnasiet. I annat fall kan man riskera att endast få deltidstjänster (kanske 20% av heltid; jobba en dag i veckan - och den lönen är svårt att klara sig på...).