Anton
    Hej! Jag tänkte studera vidare till ämneslärare mot gymnasiet. Jag tänkte välja ämnena samhällsvetenskap och naturvetenskap, men nu vill jag även lägga till matematik. Min fråga är: Läser jag matematiken som ett tredje ämne under ämneslärarprogrammet? Eller måste jag läsa fristående kurser/söka in till ytterligare ett program (matematik kandidat/
    mastersprogram) ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    det vanligaste är att man blir behörig lärare i två ämnen, men lärarutbildningen är ganska flexibel. Dock, kommer det att ta längre tid om du vill bli behörig att undervisa på gymnasiet i tre ämnen i stället för två.
    Här http://sisu.it.su.se/search/info/LSAMY/GYSE kan du se info- om utbildningen till gymnasielärare i Samhällskunskap & Matematik. Det tar 5,5 år.
    Om du vill lägga till ett ämne till - tar det längre tid, ca 7 år.

    Lärarutbildning är uppbyggd på det sättet att först läser man tillräckligt många poäng på högskolenivå I VARJE ÄMNE och sedan PPU /Praktisk pedagogisk utbildning/. PPU läser man i 1,5 år.

    Att bli behörig att undervisa på gymnasiet i tre ämnen kan ta upp till 7,5 år på heltid. Problemet kan bli att Studiemedel från CSN för högskolestudier får man som längst i 6 år. Det innebär att du innan du satsar på en så lång högskoleutbildning, måste ha någon plan på vad du skall "leva av", dvs betala hyra, mat mm.

    Att läsa till behörig lärare i tre gymnasieämnen hör till undantag och det är bäst du vänder dig till vägledningen på lärarutbildningen direkt. De är experter där på just lärarutbildningen och kan alla detaljer och kan tipsa om olika möjligheter - kanske finns det någon genväg, som inte vi på Fragsyv.se känner till.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Du får gärna återkomma och berätta vad du fick för svar från ansvariga på lärarutbildningen.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare