Sara

    Hej på GIH hemsida kan man läsa om vilka kurser som krävs för att bli idrottslärare, det står så här: "Grundläggande behörighet + Engelska 6, Idrott och hälsa 2 eller motsvarande kunskaper, Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2 + Biologi 1+Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2+Kemi 1 ersätter Naturkunskap 2" Som jag uppfattar det behöver jag alltså inte ha läst naturkunskap 2 för att bli behörig om jag har läst idrott och hälsa 2. För att bli antagen skulle det därför räcka med grundläggande behörighet plus engelska 6 och idrott 2. Har jag uppfattat det rätt? tack för svar, mvh Sara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    Idrott2 kan inte ersätta Naturkunskap2. Det är en kombination av fysik, kemi och biologi som ersätter naturkunskap 2. alltså, om man har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 då behöver man inte läsa naturkunskap 2. Det finns även andra ersättningsmöjligheter för nk2 för de som har godkända betyg i kurser ur vård- och omsorgsprogrammet eller från naturbruksprogrammet på gymnasiet men idrottskurserna kan inte ersätta naturkunskapskurserna.
    Du kan vända dig till antagningsgruppen på GIH om du är osäker på vilka kurser du behöver för behörighet till utbildningar på det lärosäte.