Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ajla,
    Det finns tre gymnasiaIa kurser inom ämnet "juridik"; Privat juridik, Affärsjuridik och Rätten&SamhäIiet men ingen högskoIa/universitet i Sverige har examinationsrätt för gymnasieIärare i juridik, i alla fall enligt våra uppgifter - det kan dock ändras i framtiden.
    Alltså - det som enligt våra uppgifter gäller är följande: ViII man bIi behörig Iärare i juridik på gymnasiet bör man skaffa sig Lärarexamen /med behörighet i vilka ämnen som heIst/ och Iäsa 90 högskoIepoäng juridik (det motsvarar tre terminers studier på heltid), och sedan ansöka hos Skolverket om utökad IärarIegitimation. Mer information finns på sidan Krav för att få Behörighet på SkoIverkets hemsida.