Sofie
    Hej,
    Jag studerar just nu kinesiska på universitetet och planerar senare att bli lärare, genom att studera KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) efter att jag tagit min kandidatexamen i Kinesiska.
    Jag planerar att ha högskolepoäng i följande:
    Kandidatexamen i Kinesiska.
    Extra kurser: Engelska 90hp, Biologi 45hp, Matematik 45hp.
    Mina alternativ är antingen att studera till gymnasielärare i ämnena Kinesiska och Engelska (ansöka senare om att lägga till behörighet att undervisa i biologi och matematik på högstadiet)
    Eller att studera till Ämneslärare år 7-9 i ämnena Engelska, Matematik och Biologi (men då vet jag inte vad jag ska göra med mina högskolepoäng i Kinesiska)

    Vad tycker ni låter bäst? Jag är ganska säker på att jag inte vill undervisa i år 4-6 som även högstadielärare blir behöriga att undervisa, så det kanske är bäst att satsa på att bli gymnasielärare som även får undervisa på högstadiet?

    Tack på förhand,
    Sofie
    • Anders : Jag "röstar" också på att Du blir en Gymnasielärare. Då kan du undervisa på gymnasiet och på grundskolan också! ;)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Jag håller med dig; tycker det är bäst du satsar på att bli behörig gymnasielärare och då blir du automatiskt också behörig att undervisa i samma ämnen även på grundskolan!;)