Manfred
    Hej! När jag har sökt på olika ämneskombinationer för ämneslärare står det att Svenska och Matematik båda kommer i samma "ämnesgrupp".

    (länk: http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/amneslararegymnasiet.4.28308bac1321d2b50a580003678.html)

    Kan man inte kombinera Matematik och Svenska som ämnen?
    Hade jag då istället behövt ha Matematik och tex. Svenska för invandrare?

    tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Manfred,
    man kan kombinera ämnena i lärarexamen på olika sätt. På länken som du skickade - ger de några exempel på hur ämnena kan kombineras.
    Man kan kombinera Matematik & Svenska.
    Det finns olika sätt att uppnå lärarbehörighet på - t.ex. om man redan har tillräckligt med Akademiska poäng i något ämne, kan man läsa PPU /Praktisk pedagogisk utbildning/ 1,5 år och bli behörig lärare i det ämnet, i vilket man hade Akademiska poäng.
    Om du inte redan har akademiska poäng, kan du läsa ett ämne i taget eller fler ämnen samtidigt och sedan - när du har tillräckligt med poäng i alla de ämnena som du vill bli lärare i, läser du PPU.
    Du kan med fördel kontakta vägledning på lärarutbildningen - på den högskola/universitet där du vill studera.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV