Sara

    Hej, funderat lite på att läsa till ämneslärare på gymnsiet. Helst av allt skulle jag vilja kombinera ämnena samhällskunskap och geografi. Kan jag hitta den ämneskombinationen i Stockholm, eller vart kan jag plugga till det annars? Skulle helst vilja plugga på SU. Tacksam för svar

    • Julia : På Uppsala universitet kan man (som upplägget är idag, september 2021) utbilda sig till Ämneslärare på gymnasiet med första (huvud-) ämne Samhällskunskap och bi-ämne /andra undervisningsämne - Geografi. Så, blir man läser i Samhällskunskap och Geografi på gymnasiet. Programmet läser man på fem år, 300högskolepoäng, på heltid.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    vi har nu skickat frågan till studievägledningen på SU, [email protected] - vi svarar dig när vi får svar från SU. Vi ser att det på SU finns både samhällskunskap och geografi bland ämnen för blivande ämneslärare på gymnasiet, men vi kan inte direkt se att de ges i kombination med varandra. Men kanske går det ändå att ordna så att de ämnena kan kombineras, hoppas vi och därför har vi frågat SU om det.
    På Göteborgs Universitet är det lite oklart om man kan kombinera de ämnena som du är intresserad av, båda ämnena erbjuds men kanske inte i kombination med varandra - gu.se/studera/hitta-utbildning/amneslararprogrammet-med-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan-forstaamne-samhallskunskap och det borde gå att få svar från studievägledare på GU om det går att kombinera ämnena. Kontakta GU om du är intresserad.
    Oklart är också om exakt vilka alla de tillvalsämnen som finns att läsa om man vill gå ämneslärarprogrammet på Högskolan Väst.
    Uppsala universitet kan man (som upplägget är idag, september 2021) utbilda sig till Ämneslärare på gymnasiet med första (huvud-) ämne Samhällskunskap och bi-ämne /andra undervisningsämne - Geografi. Så, blir man läser i Samhällskunskap och Geografi på gymnasiet. Programmet läser man på fem år, 300högskolepoäng, på heltid.