Jonathan

    Hej, Om man har betyg från Teknikvetenskapslinjen. Och sen bestämmer man sig för att läsa till Biologi 2 (antar man måste läsa biologi 1 och sen 2) och även kemi 2. Då man endast har läst kemi 1. Säg att man får A i både biologi 1 och 2 samt kemi 2. Kan man då byta ut några av de lägre betygen säg att man skulle ha C i tre andra. Kan man då "byta" ut de så att man använder biologi 1 och 2 samt kemi 2 betygen för att göra så att ens meritpoäng blir högre?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan!
    I dokumentet Examensbevis kan ingenting ändras. Om du däremot inte uppfyllde kraven och endast fick ett Studiebevis, gör planering mot examensbevis med SYV på komvux.
    Om du har fått examensbevis från gymnasiet men saknar nu betygen i biologi2 och kemi2 för särskild behörighet till den utbildningen som kräver det, då kommer även betygen i kemi2 och biologi2 (ej i biologi1) räknas in i ditt jämförelsetal; de nya betygen räknas tillsammans med alla de betygen som du redan har i ditt examensbevis. Det går alltså inte ta bort kurser från examensbevis eller byta ut dem. Om du får högre  betyg i samma kurser som ingår i ditt examensbevis, då skickar du ditt examensbevis + de nya betygen när du gör ansökan på www.antagning.se - till högskola eller universitet. Antagning.se kommer i så fall räkna in de nya betygen i det meritvärde som du prövas i - i BII, kompletteringsgruppen.