Karin
    Hej ytterligare en fråga kring ändra datumet av utförande av slutbetyg. Vilken betydelse har datumet är det utskriftsdatum eller är det datum man tar studenten?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Karin!
    När man "tar studenten" från gymnasieskola får man Examensbevis - detta sedan förra året. Innan dess fick man Slutbetyg.

    På komvux kan man fortfarande få Slutbetyg (i undantagsfall) - fram till 1 jan 2017.

    Oftast har inte det exakta datumet någon praktisk betydelse. Dock kan det i vissa fall spela roll - t.ex om man vill påvisa att man inte hade någon rimlig chans att hinna skicka in betyg till Antagning.se /när man söker till högskola/universitet/ - t.ex. i år måste Antagning.se ha alla kompletteringar idag, den 18 juni. Om man t.ex har datum för utfärdandet av Examensbeviset 22 juni - trots att betyg i alla kurser var satta senast 5 juni - kanske man kan få Antagning.se att "trolla tillbaka" sin ansökan (man bli struken pga icke-inkommen komplettering). Det är i sådana fall som det exakta datumet kan ev. ha praktisk betydelse.

    Datumet på Slutbetyget och på Examensbeviset (utfärdandet) är det den dagen när Rektorn med sin underskrift försäkrar att alla villkor är uppfyllda och allt är "rätt och riktigt".
    Allt som oftast skriver rektor på - samma dag eller dagen innan "studenten".

    Med vänlig hälsning
    Mikael