Jonathan Hästgunga
    Hej!

    Jag är 35 år gammal men har tröttnat lite på mitt nuvarande yrke inom IT-branschen och funderar därför starkt på att omskola mig helt och ändra yrkesbana.

    Jag har de senaste 5-6 åren fått ett väldigt starkt och brinnande intresse för matlagning, så att bli kock är något jag verkligen skulle vilja bli.

    Problemet?

    Jag är nämligen högskoleutbildad och har en examen (tre års högskoleutbildning) så dörren för att gå någon yrkesutbildning till att bli kock är väl helt stängd för mig? Jag har förstått det som så att vuxenutbildningen (komvux) endast tar in de som står allra längst ifrån arbetsmarknaden. I mån av lediga platser kanske de kan bevilja, men jag har tidigare ansökt och då fått ett nej.

    Grundutbildning till kock verkar inte heller finnas inom yrkeshögskolan eller högskola/universitet. På yrkeshögskolan så verkar det endast vara påbyggnadsutbildningar för dom som redan är utbildade kockar, t.ex. för att bli köksmästare.

    Vad återstår då? Folkhögskola? Där verkar det oftast vara att man även behöver läsa in t.ex. gymnasiekurser vilket i mitt fall inte alls är aktuellt.

    Arbetsmarknadsutbildning via AF finns, men då måste man väl vara långtidsarbetslös samt inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program för att ens vara aktuell? Samt att man väl inte kan försörja sig under tiden med a-kassa om man går en arbetsmarknadsutbildning? Detta lockar ju inte heller.

    Jag har också (ni får rätta mig om jag har fel) fått för mig att kock är ett yrke i behov av arbetskraft, så att inte ens då få möjlighet att gå en utbildning till ett yrke som man har ett passionerat intresse för känns ju skevt på något sätt.

    Snälla hjälp mig.

    Är bosatt i Västerbotten.

    Vad kan jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja... det är ett känt problem du beskriver. Och kock-yrket är inte "värst" i det sammanhanget. Kock är ett icke-reglerat yrke och arbetsgivare får anställa vem de vill (med vilken utbildning som helst) men titta t.ex på Elektriker där mycket strikta krav på utbildning ställs och även inom det yrket råder brist, men de som har fullständig gymnasial utbildning ej antas till yrkesutbildning på komvux... är ju ett känt "problem". Komvux har sedan 1 juli 2021 i uppdrag att prioritera "de med stört behov av utbildning" men exakt vilka de är som har "störst behov" är en tolkningsfråga som olika människor besvarar på olika sätt.
    Vad gäller arbetsmarknadsutbildningar, så brukar man kunna få Aktivitetsstöd (som betalas ut av Försäkringskassan men beslut fattas av Arbetsförmedlingen och summan är = som utbetalningar från a-kassa). Men för att bli aktuell för en arbetsmarknadsutbildning så brukar man behöva vara inskriven "en viss tid" som aktiv arbetssökande. Du har rätt att skriva in dig på AF som "ombytessökande" om du fortfarande är anställd. Prata med de på AF och på komvux, förklara så som du förklarar här. Jag tycker att du beskriver problemet på ett bra sätt. Dock, är det tyvärr, ett ganska känt problem. Resurser räcker inte till alla och prioriteringar måste göras. Hur prioriteringar görs (vem som får utbildningsplatser på gratisutbildningar) kan vara olika...och ändras också över tid... och ibland kan man också ha tur :).
    Kan du bekosta utbildning själv, köpa din utbildning? Det borde inte vara omöjligt att hitta var du skulle kunna köpa en utbildning.
    Ett annat alternativ är att du försöker komma in i branschen och blir upplärd på arbetsplatsen (det är inte heller förbjudet för arbetsgivare att köpa utbildning till sina anställda).
    Tänk dock på följande: som amatör (som utövar Hobby) får du laga få portioner, får laga vad du vill, hur du vill... men i storkök eller på en restaurang så måste du göra som chefen säger även om du har andra idéer och förslag. Du kommer också behöva laga mat på löpande band, många portioner av samma rätt, och inte alltid på det sättet som du tycker är bäst. Tänk också på arbetstiderna: på restaurang jobbar man ofta sena kvällar och helger. Det är inte ovanligt att folk ångrar att de väljer ha sitt stora intresse (hobby) som yrke och detta ofta för att de kan inte njuta av utövandet (längre) utan måste prestera, oavsett om de är på humör eller inte, oavsett om du vill utföra uppgifter på ett annat sätt och få ett annat resultat ("kunden har alltid rätt" och chefen bestämmer). Vill du bli din egen chef i matlagningsbranschen, fundera i så fall på att starta eget. Som krögare kan du anställa utbildade kockar som i sin tur kan lära upp dig. En krögare behöver inte själv vara utbildad kock eller laga mat (i alla fall behöver hen inte laga mat "på löpande band" utan kan hjälpa till i köket om hen har lust). Det kan finnas stora fördelar att ha sitt stora intresse utanför arbetslivet och njuta av utövandet på det sättet man vill, när man vill och hur det passar just dig bäst!

    Studie- och yrkesvägledare