Alexandra
    Hej!

    Jag undrar om mitt meritvärde kommer att ändras om jag läser naturkunskap 2 på komvux? Jag har tidigare bara läst naturkunskap 1. Kommer den att räknas med om jag söker till en utbildningen där jag inte behöver den kursen?
    Jag läser nu även en kurs på universitet kommer den kursen att förändra mitt meritvärde?

    Med Vänliga Hälsningar
    Alexandra Andersson Bakircioglu

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Alexandra, jag gissar på att du har Examensbevis från gymnasiet.
    Om du inte behöver naturkunskap 2 (dvs om inte den kursen ingår i Särskild behörighet till den utbildning på högskolenivå som du vill komma in på) - då kommer inte det betyget räknas in, över huvudet taget.

    Detsamma gäller den kurs på universitetet, som du läser nu... dvs om du söker till Grundutbildning på högskola/universitet, där det ej krävs att man tidigare har läst på högskolenivå, kommer inte studier på högskolenivå räknas in, över huvudet taget. Med Ett undantag: om den utbildning du söker till bestämmer sig för att öppna AU, alternativt urval - då kan de titta på alla meriter som de sökande har... det är dock rätt ovanligt att AU-antagning öppnas och det bestämmer varje lärosäte själva om de gör det.

    Bästa hälsningar

    ANNA