Elev

    Hej! Jag tog studenten från gymnasiet år 2019 med ett studiebevis. Jag fick underkänt i 4st kurser: Filosofi 1 (50 poäng) Psykologi 2 (50 poäng) Etnicitet och kulturmöten (100poäng) Sociologi (100poäng) Jag har varit hos olika studie- och yrkesvägledare sedan dess och uppfattat det från alla som att jag inte måste läsa upp just de kurserna jag fått underkänt i för att få mitt examensbevis. Jag har också uppfattat det som att fastän jag läser andra kurser än de jag failat så ska det INTE påverka mitt meritvärde. Därför har jag i efterhand läst engelska 7 (100 poäng) på komvux (som jag hoppas på stryker ut filosofi och psykologin) och har ansökt om att få läsa matematik 3b nu i höst. Tanken är också att jag ska läsa ytterligare en 100-poängskurs så att jag ”tar tillbaka” de 300 poängen som jag F:ade i gymnasiet. Men nu har jag blivit orolig att detta ska påverka mitt meritvärde, att mina F:ade poäng fortfarande kommer räknas med när man beräknar mitt meritvärde? Är det verkligen säkert att jag kan byta ut mina underkända kurser mot andra eller måste jag läsa upp just de kurser jag F:at för att det inte ska påverka mitt meritvärde?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Line,
    Vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux, men jag kan redan nu svara att de SYV-ar du pratade med förut har rätt: om de kurserna i vilka du fick F ej kommer ingå i ditt examensbevis, då räknas in de betygen in. Du behöver ha 2400 betygsatta poäng för att kunna få ut Examensbevis från komvux. Kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå i det examensbeviset som du kommer ta ut från komvux. Ingen av de kurserna du fick F i och nämner i din fråga är obligatorisk på komvux, därför finns det ingen anledning att ta in just någon av de kurserna in i ditt examensbevis från komvux. Du kan ta in andra kurser i ditt examensbevis från komvux. Men gör på förhand planering tillsammans med SYV-en på komvux, är det rådet vi brukar ge.

    Studie- och yrkesvägledare