anonym
    hej,
    Började i höstas en gymnasieskola i sthlm (åk1), har sedan innan läst vissa ämnen från åk 1. Därför kom ja överens med syv att jag skulle få läsa dessa kurser för åk 2 detta året. Nu 4 veckor senare har skolan ändrat dessa kursers tider så att jag inte kommer kunna läsa dessa för att det krockar med mitt schema.
    Får verkligen en skola ändra schema såhär utan att hitta en lösning till alla elever som går kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är olyckligt att det blev så här ... fråga om orsaken till den ändringen. Försök få svar från rektor på din skola!

    Det kanske ej fanns möjlighet att lösa det på annat sätt. Det är ju tyvärr lärarbrist också!

    Du har rätt att läsa på heltid. Du har också rätt att läsa de kurser som kommer ge dig möjlighet att uppnå kraven för examensbevis ... men det finns tyvärr inga regler kring just den situationen som du beskriver.

    Att byta gymnasieprogram är ett Undantag och frågor kring det bör därför lösas lokalt - på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare