Johan
    Har inte F i mina betyg gillar No ämnena för där har jag bäst. Räcker mina poäng till något bra vet inte vad jag ska välja för linje eller vilket jobb jag vill få.
    • Mikael : Man kan titta på var antagningsgräns låg förut, vi vet inte var den ska ligga i framtiden. Du bör kämpa för så höga betyg som möjligt & vi får hoppas att du kommer in på ditt första alternativ i gymnasieval. Ang. om 210 poäng är "bra eller dåligt" - så är svaret att allt är relativt. Jämfört med en elev som har 80 poäng är 210 mycket bra, men om man jämför med den som har 340 poäng (A-betyg i alla ämnen + även för Moderna språk) så är 210 poäng betydligt lägre än det högsta möjligt & på så sätt kan man kanske t o m säga att det är "dåligt". Allt beror på vad man jämför med.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johan!

    Det är mycket bra att du inte har något F-betyg.
    Om du gillar NO ämnena och är bäst i dem - så kanske Naturvetenskapsprogrammet passar dig bäst.

    Du kan läsa om NA med dess två inriktningar här: http://www.gymnasieguiden.se/program/NA

    Alla skolor i Västerås som erbjuder NA kan du se här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&vocation=&variant=&county=V%C3%A4stmanlands+l%C3%A4n&municipality_id=216&office_id=&order=school

    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=&vocation=&variant=2&county=&order=school kan du titta på gymnasieskolornas presentationer som erbjuder NA med Riksrekrytering (elever från hela Sverige söker till de "speciella" naturvetenskapliga utbildningar).

    Det ännu gott om tid innan du måste välja till gymnasiet men "i värsta fall" - om man absolut inte vet vad man vill välja på gymnasiet så kan man faktiskt titta mycket noga på den gymnasieskola som ligger närmast till där man bor och välja flera utbildningar på den skola som sitt första, andra, tredje och så vidare... alternativen. Man sparar mycket tid på att åka till den närmsta skola (fram-tillbaka i tre år). Jag menar att om man inte vet vad man vill, då kan man i alla fall spara tid på resor och lägga dem på studier i svenska, engelska och matte - som läses på alla gymnasieprogram och är de viktigaste ämnena i många olika sammanhang.
    Det händer väldigt ofta att man UNDER GYMNASIESTUDIER kommer på vad man vill göra i framtiden.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA